سئو

اصطلاحات تخصصی سئو به زبان ساده

بحث سئو همانند سایر زمینه های کاری دارای اصطلاحات و لغات تخصصی بسیاری است که باید سئوکاران با این واژه ها و عبارات آشنا باشند تا بتوانند در زمینه سئو سایت موفق شوند. در این مقاله از سایت سئواستاد شما را با رایج ترین اصطلاحات سئو آشنا می کنیم.

   Algorithm (الگوریتم): به طور کلی از الگوریتم های گوگل برای تعیین دقیق محل قرار گرفتن یک وب سایت در صفحات نتایج جستجو استفاده می شود. به معنای واقعی کلمه، صدها عامل در این بین وجود دارد که بسیاری از آن ها با دیگران به اشتراک گذاشته نمی شود.

   PBN: بک لینک pbn مجموعه ای از وب سایت های ساخته شده بر روی دامنه هایی است که با هدف ایجاد لینک خارجی برای سایت مورد نظر و اصلی ایجاد شده اند.

   Backlinks (بک لینک): بک لینک ها یا لینک های ورودی، لینک هایی از وب سایت های مختلف هستند که به وب سایت خاصی وارد می شود.

  Black Hat SEO (سئو کلاه سیاه): این اصطلاح در حوزه سئو برای توصیف شیوه‌ های نامعتبر برای بهبود جایگاه در موتورهای جستجو استفاده می‌شود. نمونه هایی از سئو کلاه سیاه شامل پرداخت هزینه برای وارد کردن لینک هایی به سایت یا استفاده از متن سفید برای پنهان کردن حجم زیادی از کلمات کلیدی در یک صفحه است. تکنیک ‌های سئو کلاه سیاه ممکن است در ابتدا برای مدت کوتاهی کار کنند، اما در نهایت منجر به جریمه سایت توسط موتورهای جستجو می‌شوند و در موارد نادر موتورهای جستجو یک وب‌سایت را برای همیشه از نتایج جستجو در لیست سیاه قرار می‌ دهند.

سئو کلاه سیاه

   CTR (Click Through Rate): نسبتی که نشان می‌دهد یک سایت چند بار در نتایج جستجو ( SERP ) نمایش داده می‌ شود و چند بار روی سایت واقعا کلیک شده است، نرخ کلیک می گویند.

CTR (Click Through Rate)

 

     Impression: تعداد دفعاتی که هر سایت در  SERP نشان داده می شود.

      Internal Links : پیوندهای درون یک وب سایت که کاربران را از یک صفحه در وب سایت به صفحه دیگر در وب سایت هدایت می کند.

     Link Juice (قدرت یک لینک): هر چه وب سایت یا دامنه منبع معتبرتر باشد، لینک های خروجی که به وب سایت های دیگر ارسال می کند قوی تر هستند. موتورهای جستجو لینک ها را تجزیه و تحلیل می کنند. هر چه تعداد و کیفیت لینک ها بیشتر باشد در نتایج موتورهای جستجو در جایگاه بالاتری قرار می گیرد.

    Page Rank: امتیاز یا رتبه ای که توسط موتورهای جستجو به وب سایت داده می شود. هرچه رتبه صفحه، بالاتر باشد وب سایت معتبرتر یا قابل اعتمادتر است ( چند سال قبل، این این عدد توسط گوگل اعلام میشد اما در حال حاضر هم وجود دارد ولی دیگر گوگل آنرا اعلام نمیکند).

    Schema : نشانه گذاری اسکیما یک قطعه کد است که در وب سایت خود قرار می دهید تا به موتورهای جستجو کمک کنید تا نتایج آموزنده تری را برای کاربران بازگردانند.

اسکیما در سئو

 

Search Engine Marketing (SEM): بازاریابی موتورهای جستجو یک اصطلاح عمومی است که هم جستجوی پولی و هم سئوی ارگانیک را شامل می شود.

بازاریابی موتورهای جستجو

 

    Search Engine Optimization (SEO) – سئو : مجموعه کارهایی که ما انجام میدهیم تا سایت ما در رتبه های بالا در نتایج موتورهای جستجو خاصه موتور جستجوی گوگل قرار بگیرد.

Search Engine Optimization (SEO)

 

   Search Engine Result Page (SERP): صفحه لیست های سایتی هایی است که توسط موتور جستجو هنگام انجام یک جستجو نشان داده می شود. معمولاً در هر صفحه ۱۰ لینک نتایج ارگانیک وجود دارد.

   (URL): به آدرسی در اینترنت اشاره دارد که دارای دو بخش اصلی پروتکل -http:// یا https:// و نام دامنه وب سایت  example.com است.

   White hat SEO (سئو کلاه سفید): به معنای استفاده از تکنیک های سئو اصولی و تایید شده توسط موتورهای جستجو برای بهبود جایگاه وب سایت است. روش‌های کلاه سفید تکنیک‌های قابل قبولی هستند که تجربه کلی بازدیدکنندگان یک وب‌سایت را بهبود می‌بخشند. نمونه‌هایی از روش‌های کلاه سفید شامل افزودن محتوای جدید به یک وب‌سایت که لینک های طبیعی را جذب می‌کند و پیاده‌سازی نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته (Structured data) در کد صفحه است.

سئو کلاه سفید

redirect 301: ریدایرکت ۳۰۱ به موتورهای جستجو و مرورگرها می‌گوید که این صفحه به صورت دائمی جا‌به‌جا شده است.

ریدایرکت 301

 

    ۴۰۴ Not Found: خطای ۴۰۴ not found زمانی رخ می دهد که کاربر سعی می کند به صفحه ای دسترسی پیدا کند که وجود ندارد.

 زامبی پیج: زامبی پیج ها صفحات و محتواهایی بی استفاده هستند که با قرار گرفتن در کنار محتواهای فعال می توانند قدرت آن ها را از بین ببرند. در حقیقت این صفحات به علت ارزش پایینی که دارند، اعتبار کلی وب سایت شما را تحت تاثیر قرار داده و آن را پایین می آورند.

   Alt Text/Tag: از این تگ برای توصیف تصاویر به موتورهای جستجو استفاده می شود.

متن جایگزین تصاویر یا تگ آلت در سئو

 

  Google Analytics: گوگل آنالیتیکس سیستمی برای محاسبه و تجزیه تحلیلِ مجموعه ای از داده ها یا آمارهای سایت است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توان آمارهای تحلیلی مانند ترافیک وب سایت، کاربران، الگوی رفتاری کاربران را جمع آوری کرد؛ و به صورت داده های تحلیلی برای سئو سایت استفاده کرد.

   Anchor Text (انکر تکست): متنی در یک وب سایت که قابل کلیک است و به صفحه دیگری در سایت یا دامنه دیگری لینک می شود. این متن معمولاً رنگی متفاوت از متن های اطراف آن برای نشان دادن یک لینک دارد. برای سئو از انکر تکست برای لینک دادن یک کلمه کلیدی مرتبط به صفحه مربوطه استفاده می شود.

انکر تکست

 

     تگ Canonical: این تگ در قسمت head سایت قرار می گیرد. یک تگ کنونیکال به موتورهای جستجو می‌گوید که به URL مشخص شده در تگ به عنوان نسخه معتبر و ترجیحی صفحه نگاه کنند و لینک و رتبه‌بندی را به آن URL ارسال کنند.

تگ Canonical
تگ Canonical

 

  Crawl  (کرال): میتوان در فارسی از Crawl به معنای  خزش یا خزنده وب استفاده کرد.

Crawl

  Disavow: فرآیندی برای شناسایی بک لینک های اسپم به یک سایت است که به موتورهای جستجو می گوید آن ها را نادیده بگیرد.

  GoogleBot: کرال کننده وب که صفحات جدید و به روز شده را در یک سایت کشف و ایندکس می کند.

Google Search Consol: گوگل سرچ کنسول این ابزار قبلاً با نام Google Webmaster Tools  معروف بود. سرویس رایگانِ گوگل سرچ کنسول برای نظارت یک وب سایت و … توسط گوگل ارائه شده است..

Manual Penalty (جریمه دستی): به تاثیر منفی بر روی یک سایت بر اساس الگوریتم موتور جستجو، Manual Penalty می گویند. وقتی از تکنیک های سئو کلاه سیاه در سایت استفاده می شود ممکن است جریمه دستی اتفاق بیفتد.

پنالتی سایت توسط گوگل

 

    Meta Description: متادیسکریپشن معمولاً ۱۶۰ کاراکتر طول دارد. این توضیحات در نتایج جستجوی ارگانیک برای گوگل، بینگ، یاهو و غیره نمایش داده می شود.

متادیسکریپشن

   Nofollow: نشانه‌گذاری HTML روی لینکی که به موتورهای جستجو می ‌گوید که هیچ ارزش و اعتباری را  به سایتی که به آن پیوند داده شده است منتقل نکنند. ( البته در حال حاضر لینک های نوفالو هم ممکن است توسط موتورهای جستجو دنبال شود و دارای تاثیر کم میباشند و دیگر مثل گذشته بی تاثیر نیستند!)

   الگوریتم Panda: الگوریتم پاندا برای اولین بار توسط گوگل در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.  این به روز رسانی سایت های با محتوای کم و سایت های با کیفیت پایین را  وادار به بهبود کیفیت کرد تا نتایج بهتری در دسترس کاربران قرار دهد.

الگوریتم پاندا

 

  الگوریتم  Penguin: در سال ۲۰۱۲ به‌روزرسانی ‌های الگوریتم پنگوئن گوگل برای مبارزه با لینک‌سازی غیرطبیعی معرفی شد.

 الگوریتم پنگوئن گوگل

  فایل  Robots.txt: این فایل به موتورهای جستجو دستور می دهد بخش های خاصی از سایت را نادیده بگیرند. درواقع برای جلوگیری از کرال موتورهای جستجو در صفحاتی مانند صفحه مدیریت، ورود به سیستم، صفحات سبد خرید و غیره ایجاد شده اند.

robots.txt

Search Query: کلمه کلیدی که کاربر برای یافتن وب سایت ها و اطلاعات مرتبط در موتور جستجو تایپ می کند.

  Sitemap (نقشه سایت): فهرستی از صفحات یک وب سایت که به راحتی برای موتورهای جستجو، ربات های گوگل و کاربران قابل دسترسی است. معمولا نقشه های سایت به صورت یک فایل XML و به صورت سلسله مراتبی سازماندهی می شوند. نقشه های سایت برای فهرست بندی صفحات وب جدید و به روز شده بسیار مفید هستند.

نقشه سایت xml

 

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

ممنون از همراهی شما.

 

مهدی قلی پور

من مهدی قلی پور هستم ❤️ عاشق سئو ❤️ اینجام تا دانش و تجربیاتم رو با شما به اشتراک بزارم.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام. من خودم تازه با سایت شما و کلا دنیای سئو آشنا شدم. برای اینکه در این حوزه متخصص بشم و خودم بتونم پروژه بگیرم به نظرتون چقدر زمان لازم هست و آیا میشه در این حوزه که واقعا بهش علاقه مند شدم، موفق بشم؟

    1. سلام خانم عباسی
      به دنیای زیبا و خوش رنگ سئو خوش اومدی!
      حقیقت برای تخصص زمان زیادی نیاز هست … ولی برای پروژه گرفتن اگر حداقل یکسال تو ی مجموعه خوب کار کنید و کسب تجربه، اون وقت میتونید آروم آروم پروژه سبک و متوسط رو قبول کنید و البته خیییلی باید اهل مطالعه باشین و سخت کوش. و بله حتما موفق میشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا