سئو
موضوعات داغ

سئو کلاه سیاه

۱
(۱)

سئو کلاه سیاه به مجموعه اقدامات نقض کننده قوانین موتورهای جستجو گفته می شود که برای افزایش رتبه سایت یا صفحه در موتورهای جستجو صورت می گیرد. اصطلاح «کلاه سیاه» از فیلم‌ های وسترن نشئت گرفت تا «آدم‌های بد» را از «آدم‌های خوب» که از کلاه سفید استفاده می‌کردند متمایز کند. در حال حاضر این عبارت بیشتر برای توصیف هکرهای رایانه، سازندگان ویروس و کسانی که فعالیت های غیراخلاقی را از طریق اینترنت و کامپیوتر انجام می دهند، استفاده می شود. اجرای استراتژی های سئو کلاه سیاه می تواند مانع دسترسی موتورهای جستجو به سایت شده و از ورود ترافیک به سایت جلوگیری کند و باعث اُفت رتبه سایت و جریمه شدن آن شود. همه سئوکاران باید درک درستی از سئو کلاه سیاه و عواقب آن داشته باشند.

تعریف سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه معمولاً به عنوان روش هایی تایید نشده توسط گوگل گفته می شوند که می توانند خیلی سریع و برای مدت کوتاهی رتبه یک صفحه را در لیست نتایج موتور جستجو (SERP) افزایش دهند. این اقدامات خلاف قوانین و الگوریتم های گوگل است و می تواند منجر به خارج شدن سایت از دسترس موتورهای جستجو شود. می توان برای بررسی اینکه آیا یک تکنیک سئو برخلاف دستورالعمل وبمستر موتور جستجو است یا خیر، یک آزمون انجام داد. یک سئو کار باید از خود بپرسد: “آیا کاری که انجام می دهم ارزش افزوده ای برای کاربر دارد یا فقط برای دیدن موتورهای جستجو این کار را انجام می دهم؟” . اگر برای کاربر هیچ ارزشی اضافه نشود و فقط رتبه سایت افزایش یابد؛ احتمالا از سئو کلاه سیاه استفاده شده است.

شناخته شده ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه

تکنیک های سئو را که در ادامه نام می بریم به عنوان کلاه سیاه در نظر گرفته می ‌شوند و اگر می ‌خواهید در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو بالاتر دیده شوید، اصلاً نباید از آن ها استفاده کنید:

v      استفاده از ابزارهای اتوماتیک تولید محتوا

v      متن یا لینک های مخفی

متن یا لینک های مخفی
متن یا لینک های مخفی

v      استفاده از حجم زیادی از کلمات کلیدی در صفحه

v      گزارش یک رقیب یا سئوی منفی

v      تغییر مسیر های (ریدایرکت) مخفیانه

v      پنهان کاری (کلاکینگ)

v      استفاده از لینک های پولی

v      شبکه های وبلاگ مهمان

v      دستکاری لینک (از جمله لینک های خرید)

v      چرخش محتوا

v      مزارع لینک یا شبکه های پیوند

مزارع لینک یا شبکه های پیوند
مزارع لینک یا شبکه های پیوند

v      داده های ساختار یافته ( اسپم ریچ اسنیپت)

v      ایجاد صفحات، زیر دامنه ها یا دامنه هایی با محتوای تکراری

v      صفحاتی با رفتارهای مخرب مانند فیشینگ، ویروس ها، تروجان ها و سایر بدافزارها

توضیحات برخی از مهم ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه به شرح زیر است:

۱.پر کردن صفحات سایت از کلمات کلیدی

پر کردن صفحات سایت از کلمات کلید
پر کردن صفحات سایت از کلمات کلیدی

زمانی که به تعداد زیاد از کلمات کلیدی در یک محتوا استفاده می شود بدون اینکه برای کاربر ارزشی ایجاد کند منجر به تجربه کاربری بدی شده و ممکن است آن صفحه برای سرچ های نامرتبط رتبه بندی شود.

۲.پنهان کاری (Cloaking)

کلاکینگ شامل نمایش یک قسمت از محتوا به کاربران و یک محتوای متفاوت به موتورهای جستجو است. سایت هایی که از این روش برای سئو کلاه سیاه استفاده می کنند این کار را به منظور رتبه‌بندی محتوا برای انواع اصطلاحات بی‌ربط با محتوای سایت انجام می‌دهند. البته مناسب سازی محتوای سایت برای گروه های مختلف کاربران از سوی گوگل قابل قبول است. به عنوان مثال، ممکن است وقتی شخصی از یک دستگاه تلفن همراه از سایت بازدید می کند، اندازه محتوای سایت متناسب با اندازه دستگاه موبایل تغییر کند. همچنین می‌توان زبان صفحه را بر اساس کشوری که کاربر از آن بازدید می‌ کند، تنظیم کرد. در این نوع نمونه ها تا وقتی که در محتوایی که برای خزنده های موتورهای جستجو ظاهر می شود تغییری ایجاد نشود کاملا قابل قبول خواهد بود.

۳.تغییر مسیر (ریدایرکت) مخفیانه

ریدایرکت ارسال به آدرس اینترنتی متفاوتی از لینکی که در ابتدا روی آن کلیک شده است. سئو کلاه سیاه از تغییر مسیرها، خارج از هدفی که برای آن در نظر گرفته شده است استفاده می کند. این تکنیک می تواند شامل هدایت یک خزنده موتور جستجو به یک صفحه و سایر کاربران به صفحه دیگر باشد. استفاده از تغییر مسیر برای دستکاری نتایج جستجو؛ مثل ریدایرکت ۳۰۱ که می تواند کاربر را از یک صفحه سایت به صفحه دیگر هدایت کند؛ بنابراین در صورت تغییر دامنه سایت یا ادغام دو قسمت از محتوا، ریدایرکت با هدفی خاص صورت می گیرد. همچنین برای تقویت جایگاه یک صفحه در نتایج جستجو از طریق سئو کلاه سیاه می توان یک صفحه بسیار معتبر با بک لینک های زیاد را به یک صفحه نامربوط هدایت کرد. به طوری کلی باید از تغییر مسیرهای مخفیانه اجتناب کرد؛ زیرا این روش ها می توانند دستورالعمل های موتورهای جستجو را نقض کنند.

۴.محتوای بی کیفیت

گوگل با استفاده از الگوریتم پاندا می تواند محتوای بی کیفیت و کپی را از تولید محتوایی خوب و غیر تکراری تشخیص دهد؛ در نتیجه گوگل با این ابزار با سئوکارانی که از طریق تولیدی محتوای بی کیفیت قصد دارند سایت خود را در صدر نتایج جستجو نشان دهند مبارزه می کند. همچنین این تکنیک از سئو کلاه سیاه به صورت افزودن کلمات کلیدی نامرئی به محتوای سایت اجرا می شود. سئوکاران برای این کار متن با پس زمینه صفحه را به صورت کمرنگ نمایش می دهند. در این صورت صفحه سایت با آن کلمه نامرئی در نتایج اولیه جستجو دیده شود و زمانی که  کاربر بر روی آن کلیک می کند نمی تواند به محتوای مدنظر خود دست پیدا کند و به صفحات نامربوط هدایت می شود.

نحوه گزارش سئو کلاه سیاه

به دو دلیل ممکن است سئو کلاه سیاه به گوگل گزارش داده شود؛ یا سایت از طریق هک مخرب، ویروس یا کمپین سئو منفی دارای لینک های اسپم مورد حمله قرار گرفته است؛ یا نتایج سایت اسپم را در یک کلمه کلیدی رقابتی می بینید که وب سایت مورد نظر در آن رتبه بندی شده است. برای مورد دوم می توانید یک گزارش هرزنامه وب را از طریق Google Webmaster Tools ارسال کنید که از این ابزار باید با احتیاط استفاده کرد. در صورتی که وب سایت از طریق هک، ویروس یا بدافزار مخرب مورد حمله قرار گرفته است باید پس از حذف کد مخرب، درخواست بررسی بدافزار را بدهید.

چنانچه وب سایت هدف یک کمپین سئو منفی لینک های اسپم قرار گرفته باشد، باید از افرادی که این لینک ها را در سایت نشان می دهند درخواست کرد تا لینک ها را حذف کنند. سپس از ابزار Disavow Links Tool  در گوگل سرچ کنسول استفاده نمایید.

Disavow-links

 

چرا نباید سئو کلاه سیاه انجام شود؟

تاکتیک های سئو کلاه سیاه می توانند مانع ورود گوگل و سایر موتورهای جستجو به سایت شوند. هر چند ممکن است با استفاده از سئو کلاه سیاه موفقیت کوتاه مدتی از طریق افزایش ترافیک سایت به دست آید، اما جریمه های گوگل پیچیده تر و بیشتر می شوند و می توانند اثرات مخربی بر رتبه بندی و ترافیک سایت داشته باشند.

راه های جلوگیری از سئو کلاه سیاه

بدون شک سئو کلاه سیاه را می توان یک تجارت پرخطر دانست که استفاده از آن چندان ارزشمند نیست؛ در اینجا بهترین روش ها برای جلوگیری از سئو کلاه سیاه را معرفی می کنیم.

۱.ایجاد یک تجربه کاربری عالی برای سایت

۲.نوشتن محتوای با کیفیت خوب و جلوگیری از پر کردن صفحات سایت با کلمات کلیدی

۳.اجتناب از فریب دادن خزنده های مورتورهای جستجو

۴.ایجاد ساختاری دقیق و مطابق با قوانین گوگل در سایت

۵.عدم از استفاده لینک های پولی داخل صفحات سایت

۶.اجتناب از راه اندازی یک شبکه وبلاگ خصوصی (pbn) به منظور دریافت لینک

پیشنهاد مقاله: pbn چیست؟

۷.قرار دادن یک ویژگی خاص در سایت به طوری که افراد به طور طبیعی به سایت لینک دهند.

۸.به روز بودن با دستورالعمل ‌های وبمستر گوگل برای اجتناب از تکنیک‌ های کلاه سیاه ممنوع شده توسط موتورهای جستجو

 

 

جمع بندی

سایت هایی که به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه از تکنیک های کلاه سیاه برای بهبود و ارتقاء سایت استفاده می کنند به شدت توسط گوگل جریمه می‌شوند. گوگل برای اینکه بتواند محبوب ترین موتور جستجوی جهان باقی بماند، به طور مداوم در حال به روز رسانی الگوریتم های خود است تا مفیدترین نتایج را به کاربران ارائه دهد. برای این منظور، گوگل دستورالعمل ‌های وبمستر را نیز در دسترس قرار می ‌دهد؛ بنابراین همه افراد فعال در این زمینه از توسعه‌دهندگان وب تا متخصصان سئو باید با قوانین گوگل آشنا باشند. البته در این بین افراد زیادی وجود دارند که می خواهند بدون رعایت قوانین گوگل و با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه خود را در رتبه های بالای نتایج گوگل نمایش دهند. متخصصان سئو کلاه سیاه به قوانین بهینه‌سازی موتور جستجو آگاه هستند و از این طریق می خواهند از میانبرهایی که خلاف دستورالعمل های گوگل است برای افزایش ترافیک و سئو سایت استفاده کنند. گوگل در شناسایی و جریمه کردن تکنیک های سئو کلاه سیاه خوب عمل می کند، اما این امر مانع عدم استفاده آن ها توسط افراد نمی شود.

منبع:

https://blog.hubspot.com/marketing/black-hat-seo

https://www.searchenginejournal.com/11-black-hat-techniques-can-kill-seoc-ampaign/180601/#close

https://www.wordstream.com/black-hat-seo

امتیاز شما به این مقاله؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. احساس می کنم سئو کلاه سیاه ارزش ریسک رو نداره. خصوصا اگه کسب و کارت و سایتت خیلی برات ارزشمند باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا