استارتاپ

معرفی استارتاپ های ایرانی موفق(ترب،جابینجا و بیدود)

استارتاپ های ایرانی موفق در کشوری شروع به کار کرده اند که واژه استارتاپ هنوز برای بسیاری از افراد در جامعه ناشناس است. در این مقاله قصد داریم ضمن تعریف استارتاپ، ۳ نمونه از موفق ترین استارتاپ های ایرانی را به شما معرفی کنیم. موفقیت این استارتاپ ها نشان می دهند گرچه موفقیت تصادفی نیست و به عوامل زیادی بستگی دارد اما سخت هم نیست. گاهی یک ایده خوب به معنای طی کردن ۵۰ درصد از مسیر موفقیت است.

گاهی یک ایده خوب به معنای طی کردن ۵۰ درصد از مسیر موفقیت است.

 

تعریف استارتاپ

واقعیت این است که استارتاپ یک سازمان موقت است که هدف آن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و قابل پیشرفت است. اما، این شرکت ها معمولا با ایده های خلاقانه شروع به کار می کنند طوری که مشابه آن شیوه در جهان یا حداقل در کشور یا شهر مورد نظر بی نظیر یا کم نظیر است.

روند کار به صورت  است که فرد یک ایده نو و بکر را در نظر دارد. او سعی می کند برای تولید انبوه محصول روش یا روش هایی پیدا کند. استارتاپ های ایرانی هم دقیقا همین ویژگی ها را دارند.

استارتاپ در کشورهایی خارجی بسیار موفق عمل می کند. در ایران هم بر خلاف تصور قبلی مبنی بر عدم بستر مناسب برای موفقیت، به جرات می توان گفت که استارتاپ های ایرانی موفق کم نیستند.

معرفی سه استارتاپ موفق ایرانی:

 

۱. ترب نمونه ای از استارتاپ های ایرانی بسیار موفق

استارتاپ ترب یکی دیگر از استارتاپ های ایرانی است که بسیار موفق عمل کرده است. این استارتاپ در حوزه موتور جستجو و ارائه لیست قیمت های فروشگاه های آنلاین فعالیت دارد و کار خود را از سال ۹۳ و توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف شروع کرده است.

موتور جستجوی هوشمند خرید ترب

تفاوت ترب با استارتاپ های ایرانی مشابه مانند دیجی کالا در این است که فول جنریشن نیست، یعنی بسته بندی و پرداخت بر عهده شرکت نیست بلکه فقط قیمت محصولات در انواع فروشگاه ها را به کاربر ارائه می دهد تا او خودش فروشگاه مورد نظر را انتخاب کند و دست به خرید بزند.

ترب حدودا ۳ میلیون محصول متفاوت در پلتفرم خود ارائه می دهد که در انواع حوزه های آی تی، خودرو، لوازم الکتریکی، لوازم خانگی و غیره هستند. این استارتاپ بیش از ۱۲۰۰ فروشگاه آنلاین دارد.

یکی دیگر از دستاوردهای ترب برای کاربران این است که آنها دیگر لازم نیست برای اطلاع از تخفیف های فروشگاه ها یکی یکی سایت آنها را باز و چک کنند بلکه کافی است با چک کردن روزانه اپلیکیشن ترب از آن باخبر شوند. ترب همچنین محصولات محبوب را هم به کاربران معرفی می کند.

ترب هم مانند گوگل عمل می کند با این تفاوت که موتور جستجوی گوگل همه موضوعات را به صورت عمومی جستجو می کند اما تمرکز ترب روی قیمت است و این باعث می شود دقت آن از گوگل بالاتر باشد.

اکنون ترب به عنوان یکی از موفق ترین استارتاپ های ایرانی به مرحله ای رسیده است که علی بابایی، بنیانگذار این شرکت، پیش بینی می کند که تا ۲ سال دیگر اگر کاربران خواستند خرید اینترنتی داشته باشند جستجوی خود را از ترب شروع کنند و به هیچ فروشگاه یا موتور جستجوی دیگری فکر نکنند. یعنی ترب یک مرجع خرید خواهد بود چرا که محتوای آن از همه سایت ها کامل تر است.

ترب هم به نفع کاربر هم به نفع فروشگاه های اینترنتی عمل می کند چرا که وقتی کاربر از قیمت یک فروشگاه راضی است به سمت آن هدایت می شود. بیشتر کاربران ترب هم کسانی هستند که واقعا قصد خرید دارند.

۲. جابینجا

جابینجا یکی دیگر از موفق ترین استارتاپ های ایرانی است که در حوزه کاریابی فعالیت می کند. جابینجا در سال ۹۴ تندیس بهترین وب سایت کاریابی را گرفت و در جشنواره وب و موبایل ایران که برگزیدگان آن هم به صورت داوری و هم در نتیجه انتخاب مردمی شناخته می شود جایگاه اول را به خود اختصاص داد.

 سامانه کاریابی آنلاین جابینجا

جابینجا رویکرد متفاوتی به مبحث کاریابی دارد و تمرکز آن روی این است که کارجویان نه تنها شغل پیدا کنند بلکه به شغل رویایی خود برسند.

نوآوری جذاب جابینجا همچنین شامل ایجاد رزومه است. این وب سایت به کارجویان کمک می کند در عرض چند دقیقه رزومه خود را بسازند و برای شرکتی که به آنها معرفی می شود ارسال کنند. هر شرکت یا سازمانی در این وب سایت یک پروفایل دارد که اطلاعات کامل خود را در آن ارائه می دهد.

جابینجا شرکت ها را هم قادر می سازد تا با هزینه مالی و زمانی کم نیروی متخصص خود را پیدا کنند. این شرکت ها برای یک موقعیت شغلی صدها کاندید دارند و در بین آنها گزینه مورد نظر را به راحتی انتخاب می کنند.

جابینجا جزو استارتاپ های ایرانی بود که با خلاقیت قابل تحسین خود سر بزنگاه به داد کارجویان رسید و توانست ثابت کند نگاه سنتی به مقوله استخدام اشتباه است. محمد رضا خانی موسس این استارتاپ توانست به خوبی نیاز مردم برای پیدا کردن کار را شناسایی و یک استارتاپ بومی موفق شروع کند.

۳. بیدود

شاید اگر صحبت از اشتراک گذاری دوچرخه به میان بیاید ذهن شما به سمت کشورهای غربی یا کشورهای آسیایی مثل چین برود و اصلا به استارتاپ های ایرانی فکر نکنید. حق هم دارید چون چین اولین کشوری بود که ایده اشتراک گذاری دوچرخه های هوشمند را مطرح کرد و در سال ۲۰۱۴ آن را عملی کرد! اما، سعید بابا یوسفی، مدیرعامل شرکت بیدود، هم این ایده را به صورتی خلاقانه در ایران مطرح کرد و اکنون این استارتاپ با ارائه دوچرخه های بیدود یکی از موفق ترین استارتاپ های ایرانی در حوزه ارائه خدمات است.

بیدود اولین و تنها مجری انحصاری دوچرخه های اشتراکی هوشمند در ایران

این نوع تکنولوژی بر خلاف دو استارتاپ قبلی که رقبایی هم دارند، یک استارتاپ نوین است که کمتر کسی مشابه آن را در ایران راه اندازی کرده است.

دوچرخه هایی که بیدود به شهروندان ارائه می دهد یک قفل هوشمند دارند که با اینترنت اشیا سازگار است. زمانی که یک کاربر با یکی از این دوچرخه ها در سطح شهر مواجه می شود می تواند به کمک اپلیکیشن بیدود قفل هوشمند را باز کند.

کاربر چگونه متوجه می شود که نزدیک ترین دوچرخه به او در چه مکانی قرار دارد؟ این کار از طریق نقشه مشخص می شود و کاربر از روی نقشه بیدود محل مورد نظر را شناسایی و به سوی آن حرکت می کند. سپس کاربر می تواند به مقصد دلخواهش برود و هنگامی که به آنجا رسید پیاده شود و دوچرخه را قفل کند. در نهایت کاربر گزینه اتمام سفر را می زند و یک هزینه حداقلی هم بابت آن پرداخت می کند. شاید در زمان های نه چندان دور حتی تصور استارتاپ های ایرانی با چنین ویژگی غیرممکن بود!

اپلیکیشن بیدود هم نکات جالبی در اختیار شما قرار می دهد. بعد از اینکه شما سفر خود را انجام دادید این اپلیکیشن به اطلاع شما میرساند که چه مسیری را طی کرده اید و میزان کالری مصرفی شما در هنگام رکاب زدن چه مقدار بوده است. اگر هم دوچرخه شما در بین راه خراب شد متخصصین به کمک شما خواهند آمد و دوچرخه را تعمیر خواهند کردند.

در حال حاضر بیدود تنها یک نوع دوچرخه به کاربران خود ارائه می دهد، اما بدیهی است که مانند سایر استارتاپ های ایرانی این شرکت هم پیشرفت خواهد کرد و طبق اظهارات خود مدیر عامل در آینده دوچرخه های دنده ای و برقی هم که قابلیت تردد در سطح شیبدار را دارند، به گزینه های خود اضافه خواهد کرد تا نشان دهد که استارتاپ های ایرانی دست کمی از رقبای خارجی ندارند.

بیدود هم تا کنون استقبال خوبی از طرف مردم داشته است و علت آن هزینه کم در رفت و آمد و نقش آن در کاهش آلودگی هوا بوده است که برای دوستداران طبیعت حرف اول را میزند.

نتیجه گیری:
قبل از شروع اکوسیستم کارآفرینی در جهان، کسب و کارها روی سرمایه و دارایی های فیزیکی پایه ریزی می شدند. اما کم کم که نقش خلاقیت، ایده و تلاش در ذهن افراد جان گرفت سرمایه گذاری در استارتاپ ها در کل دنیا شروع شد. جالب است بدانیم که سرمایه گذاری در استارتاپ ها در سال ۲۰۱۷ از ۱۵۰ میلیارد دلار بیشتر بود که معادل سه برابر درآمد نفتی ایران است!

استارتاپ های ایرانی هم از این قافله عقب نمانده اند و کسب و کارهای بسیار خوبی به هم زده اند که سه نمونه از آنها به شما معرفی شد. اما، کارشناسان معتقدند که اکوسیستم استارتاپ در ایران هنوز خیلی جوان است و جای رشد دارد.

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب در سایت قرار داده می شود.

مشتاق شنیدن نظرات شما  هستیم🙂

 

User Rating: ۴.۸۱ ( ۷ votes)

مهدی قلی پور

فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات،مدیر سایت سئو استاد

‫۳ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا