سئو

اصول سئو سایت [کاملترین چک لیست سئو وب سایت]

۴.۹
(۹)

به طور کلی دو نوع سئو داخلی (On Page Seo) و سئو خارجی (Off Page Seo) باید روی سایت صورت گیرد تا سایت برای موتورهای جستجو و سپس کاربران بهینه سازی شود. در این مقاله به طور مفصل اصول سئو را در قالب چک لیست پایه سئو سایت، چک لیست سئو داخلی و خارجی و چک لیست سئو فنی یا تکنیکال شرح می دهیم. گوگل برای سئو سایت از الگوریتم های خاصی استفاده می کند ولی براساس نیاز کاربران به طور پیوسته الگوریتم های قدیمی را به روزرسانی کرده و الگوریتم های جدید معرفی می کند. از این رو برای اینکه سایت ها مدام به روز باشند و از سایر رقبا عقب نمانند باید خود را با الگوریتم های گوگل هماهنگ کنند و اصول سئو سایت در آن ها پیاده سازی شود.

چک لیست پایه سئو وب سایت

برای اینکه اصول سئو را در سایت اجرا کنید نیاز است تا از کاملترین چک لیست سئو وبسایت که در این مقاله معرفی می شود استفاده کنید.

۱.ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل: گوگل به صورت رایگان استفاده از قابلیت ها و امکانات ابزار سرچ کنسول را در اختیار کاربران قرار داده تا از این طریق وضعیت سئو سایت خود را بررسی کرده و بهبود دهند.

۲.اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس: ابزار رایگان دیگر برای آنالیز سایت و بهبود سئو سایت اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس است. اگر این ابزار را با گوگل سرچ کنسول سایت متصل کنید می توانید مدیریت سایت را به صورت بهینه تری انجام دهید.

۳.نصب افزونه های سئو برای سایت های وردپرسی: اگر در سایت قالب وردپرسی نصب شده باشد استفاده از پلاگین های سئو می تواند تاثیر زیادی روی سئوی سایت داشته باشد. افزونه یوست از معروف ترین و پرکاربردترین این پلاگین ها است.

۴.ثبت نقشه xml سایت: استفاده از نقشه سایت یکی از اصول سئو سایت است که می تواند روی بهینه سازی سایت نقش موثری داشته باشد. این نقشه شامل URL های سایت بوده و از این طریق موتورهای جستجو بهتر می توانند صفحات سایت را شناسایی کنند.

۵.ایجاد فایل Robots.txt: با ایجاد فایل  robots.txt  و بارگذاری آن در ریشه سایت می توان به گوگل فهماند که قادر به دیدن چه صفحاتی از سایت هست یا نیست!

چک لیست پایه سئو سایت

 

چک لیست سئو داخلی سایت

چک لیست سئو داخلی در دورن سایت و برای ارتقاء و رتبه بندی سایت پیاده سازی می شود.

۱.تحقیق کلمات کلیدی: اولین کار در انجام سئو داخلی پیدا کردن کلمات کلیدی مهم و مرتبط با موضوع سایت است. ابزارهای مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که دارای امکانات متنوعی برای انتخاب عبارات کلیدی سایت هستند.

۲.منحصربفرد بودن کلمه کلیدی برای هر صفحه: برای هر صفحه سایت باید نوشته ای با کلمه کلیدی متمایزی تولید کرد؛ در صورتی که صفحاتی با کلمات کلیدی یکسان در سایت وجود داشته باشد سایت حالت کنیبالیزیشن پیدا می کند و رتبه صفحه در نتایج گوگل اُفت می کند.

۳.قرار دادن کلمه کلیدی در آدرس صفحات: زمانی که کلمه کلیدی خاصی را در آدرس صفحات سایت وارد می کنیم به منزله یک معرفی نامه است که به گوگل می گوید موضوع این صفحه از سایت چیست؟

۴.اضافه کردن عنوان در تگ H1: با این کار موتورهای جستجو متوجه می شوند که این قسمت عنوان صفحه است که در مورد محتوا توضیح مهمی دارد.

۵.تولید محتوای با کیفیت: محتوای سایت باید غیر کپی  و یونیک باشد و بسیار شیوا و صریح نوشته شود تا بتواند کاربران را به خواندن محتوا و ماندن در سایت ترغیب کند. تولید محتوای جذاب از اصول سئو سایت و بسیار مهم برای افزایش ترافیک سایت است.

۶.استفاده از لینک سازی داخلی: برای اینکه بازدید سایت را افزایش دهیم و دسترسی کاربران به محتواهای مرتبط بیشتر شود می توان بین محتواهای مختلف سایت لینک دهی کرد.

۷.قرار دادن تصاویر در محتوا: تصاویری که در سایت قرار داده می شوند باید کم حجم بوده و از لحاظ بصری بسیار جذاب باشد همچنین قرار دادن کلمه کلیدی در نام گذاری تصویر روی سئو سایت تاثیر بسزایی دارد.

چک لیست سئو داخلی سایت

 

چک لیست سئو فنی یا تکنیکال

با پیاده سازی  سئو تکنیکال در سایت و استفاده از ابزار می توان بهینه سازی سایت را با سرعت بیشتری انجام داد.

۱.گرفتن گواهی  HTTPS برای سایت: برای اینکه سایت برای موتورهای جستجو بهینه شود می توان برای سایت HTTPS تهیه کرد در این صورت سایت امنیت بالایی خواهد داشت.

۲.استفاده از ریدایرکت ۳۰۱: برای هدایت کاربران و از دست ندادن رتبه صفحه ای که محتوای آن به صفحه دیگری منتقل شده یا با محتوای دیگری ادغام شده از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می شود.

۳.طراحی موبایل فرندلی سایت: از دیگر اصول سئو سایت که امروزه اهمیت ویژه ای پیدا کرده است طراحی سایت به گونه ای است که در موبایل های مختلف به درستی دیده شود.

۴.بهینه کردن سرعت سایت: یکی از مهم ترین عوامل برای نگه داشتن مخاطب در سایت و افزایش ترافیک سایت، بهینه سازی سرعت سایت است. برای افزایش سرعت سایت می توان از پلاگین های بهینه سازی سرعت مثل  WP Rocket استفاده کرد. همچنین باید حجم تصاویر و ویدئوهایی که در سایت بارگذاری می شود نیز بهینه شوند.

چک لیست سئو فنی یا تکنیکال

 

چک لیست سئو خارجی وب سایت

به مجموعه کارهایی که خارج از فضای سایت برای سئو و بهینه سازی سایت انجام می شود، سئو خارجی می گویند.

۱.ساخت بک لینک: در صورتی می توان اقدام به ایجاد بک لینک کرد که از فعالیت سایت چند ماهی گذشته و باید سایت دارای محتواهای باکیفیت باشد. ایجاد بک لینک از اصول سئو بسیار حساس است که باید در مورد آن اطلاع کافی داشت و سپس بک لینک ساخت.

۲.استفاده از شبکه‌های اجتماعی: گوگل با شبکه های اجتماعی مختلف رابطه خوبی دارد و اگر محتوای سایت خود را با این شبکه ها به اشتراک بگذارید و در آن ها فعالیت کنید می توانید از لحاظ سئو سایت را بهبود دهید. همچنین با فعالیت در این شبکه ها می توان نرخ بازدید سایت را افزایش داد.

۳.انتشار پست مهمان: در سایت هایی که اجازه انتشار مطلب می دهند می توانید محتوای جذابی را قرار داده و به سایت خود لینک دهی انجام دهید.

۴.ایجاد رپورتاژ آگهی: رپورتاژ یا تبلیغات پنهان نوع جدیدی از تبلیغات است که با نوشتن محتوایی جذاب می توان سایت، محصول یا برند خاصی را به دیگران به طور نامحسوس معرفی کرد.

۵.تعامل با کاربران: تعامل با کاربران از طریق پرسش و پاسخ در سایت یکی از اصول سئو سایت است که می تواند باعث جلب توجه مخاطبان شده و آن ها را به کاربران وفادار تبدیل کند.

چک لیست سئو خارجی وب سایت

 

جمع بندی

با پیاده سازی این چهار نوع چک لیست سئو سایت می توان وبسایت را از لحاظ گوناگون بهبود بخشید و جایگاه آن را در رتبه بندی گوگل افزایش داد. همچنین این اصول سئو در جذب مخاطب و ماندگاری کاربران در سایت و افزایش ترافیک ارگانیک به سایت تاثیر زیادی دارد. در وب سایت های شخصی خود می توانید به ترتیب این چک لیست ها را در سایت اجرا کنید و نتایج آن را از طریق گزاراش هایی که از ابزارهای سئو مثل کنسول سرچ گوگل و سرویس گوگل آنالیتیکس به دست می آورید تجزیه و تحلیل کنید.

امتیاز شما به این مقاله؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۴.۹ / ۵. تعداد رای: ۹

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا