سئو
موضوعات داغ

آموزش گوگل آنالیتیکس

۴.۸
(۱۷)

درک گوگل آنالیتیکس اولین گام برای درک کامل تر از وب سایت و بازدیدکنندگان آن است.  با مرور همه گزارش ها می توانید تصمیمات بهتری بگیرید و وب سایت خود را بهبود ببخشید. تا بیش از ۲۸ میلیون وب سایت به طور فعال از Google Analytics استفاده می کنند البته بسیاری از مدیران این سایت ها حرفه ای نیستند، اما می دانند که تجزیه و تحلیل یک سایت چقدر می تواند مهم باشد. در این مقاله از سایت سئواستاد به آموزش گوگل آنالیتیکس و  اصول اولیه استفاده از آن می پردازیم و شما را با گوگل آنالیتیکس از دیدگاه وردپرس آشنا می کنیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یکی از محبوب ترین سرویس های گوگل است که به هر کسی اجازه می دهد تا وب سایت خود را ردیابی و ارزیابی کند. این ابزار مستقیماً به وب سایت متصل می شود تا حجم وسیعی از داده ها را جمع آوری کند. سپس این داده ها تجزیه و تحلیل شده و به صورت گزاراشاتی ارائه می شود. با تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از گوگل آنالیتیکس دریافت می کنید، می توانید متوجه شوید که بازدیدکنندگان سایت چه کسانی هستند و در سایت چه می کنند. این موضوع به مدیران سایت کمک می کند مخاطبان خود را بهتر درک کنند، محتوای قوی تری ایجاد نمایند و خدمات یا محصولات خود را بیشتر بفروشند.

چرا به Google Analytics نیاز داریم؟

تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط گوگل آنالیتیکس به صاحبان سایت کمک می کند تا تصمیماتی بگیرند که بتوانند سایت خود را بهبود ببخشند. اطلاعاتی که از Google Analytics دریافت می شود می تواند بر چند زمینه مختلف سایت تأثیر بگذارد:

v      بازاریابی : از طریق تجزیه و تحلیل های حاصل از گزارشات گوگل آنالیتیکس می توان متوجه شد بازدیدکنندگان سایت چه کسانی هستند و از کجا آمده اند، به چه محتواهایی علاقه دارند تا دقیقا آنچه نیاز دارند را برای شان تولید کرد و امکان دسته بندی مشتریان وجود دارد در نتیجه فروش بیشتر صورت می گیرد.

v      سئو : با استفاده از این جنبه گوگل آنالیتیکس می توان محتواهایی که عملکرد خوبی ندارند بهبود داد و تمرکز بیشتر را روی صفحاتی قرار داد که کلیک بیشتری دارند. همچنین امکان فهمیدن اینکه کدام کلمات کلیدی ترافیک بیشتری را جذب می کنند و یا کاربران بیشتر به کدام صفحات سایت سر می زنند وجود دارد.

v      بهبودهای سایت : از طریق بررسی سرعت سایت و فهمیدن میزان پیشرفت سایت می توان سایت را با سایت سایر رقبا مقایسه کرد و در جهت بهتر کردن آن تلاش کرد.

مقاله پیشنهادی: افزایش سرعت سایت

نحوه ایجاد حساب کاربری رایگان در گوگل آنالیتیکس

نحوه ایجاد حساب کاربری رایگان در گوگل آنالیتیکس

برای اینکه بتوان از این سرویس رایگان استفاده کرد باید ابتدا به یک حساب کاربری بسازید. برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس تنها چیزی که نیاز دارید یک اکانت گوگل رایگان است.

ثبت نام

 بعد از ایجاد حساب کاربری رایگان می توانید وارد گوگل آنالیتیکس شوید، برای آموزش آنالیتیکس مراحل زیر را دنبال کنید:

۱.        بر روی دکمه ” Start for Free ” کلیک کنید تا وارد حساب گوگل خود شوید.

۲.       ۲.سپس بر روی دکمه ” Start measuring ” کلیک نمایید.

۳.      برای حساب خود نام انتخاب کنید.

۴.       نام سایت خود را اضافه نمایید.

۵.      در قسمت تنظیمات پیشرفته، کلید تغییر وضعیت را روشن کنید تا یک ویژگی Universal Analytics ایجاد نمایید و URL سایت خود را اضافه کنید.

۶.      در مرحله بعد اطلاعات کسب و کار را اضافه نمایید و روی دکمه ” Next ” کلیک کنید.

۷.      شرایط توافق نامه را تأیید کرده و گزینه های ارتباط ایمیلی را مطابق با اولویت های خود سفارشی نمایید.

۸.      یک جریان داده را برای شروع جمع آوری داده ها از گوگل آنالیتیکس تنظیم کنید. چون در حال یادگیری ردیابی وب سایت در Google Analytics هستید روی دکمه ” Web ” کلیک نمایید.

۹.       آدرس و نام وب سایت را اضافه کنید؛ پس از این مرحله، یک شناسه دریافت خواهید کرد که از گوگل آنالیتیکس به سایت متصل می شوید. این روشی برای اثبات مالکیت سایت و اتصال مستقیم آن به Google Analytics است تا کل سیستم به درستی کار کند.

۱۰.     در بخش Tagging Instructions، گزینه “Global site tag (gtag.js)” را انتخاب کنید. این یک اسکریپت کوتاه را نشان می دهد که حاوی شناسه منحصر به فرد شما است که قبلاً ذکر شد. در پنجره باز شده  یکی از دو روش را برای نصب کد در سایت خود انتخاب کنید: آن را به صورت دستی اضافه نمایید یا از یک افزونه وردپرس استفاده کنید.

کد رهگیری Google Analytics را به صورت دستی به وب سایت وردپرس خود اضافه کنید.

اگر از قبل با وردپرس کار کرده اید و می توانید آن را مدیریت کنید. افزودن کد به صورت دستی برای شما یک فرآیند کاملاً ساده خواهد بود. قبل از اینکه به ویرایش دستی فایل های وردپرس بپردازید بهتر است یک نسخه پشتیبان کامل از سایت خود ایجاد کنید؛ زیرا حتی کوچکترین خطا ممکن است سایت را از کار بیندازد.

۱.        وارد وب سایت وردپرسی خود شوید.

۲.       به Appearance -> Theme Editor بروید.

۳.      از سمت راست صفحه، فایل “Theme Header” (header.php) را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. با این کار کد از فایل انتخاب شده بارگیری می شود.

۴.       کد رهگیری را از Google Analytics کپی کنید.

۵.      کد را درست قبل از بستن تگ </head> قرار دهید.

۶.      فایل را به روز رسانی کنید.

راه حل ساده تر برای این منظور استفاده از افزونه insert headers and footers است.افزونه برای اضافه کردن کد گوگل آنالیتیکس به وردپرس

فقط کافی است کد دریافتی از گوگل آنالیتیکس را در بخش Head این افزونه اضافه کنید.

اضافه کردن کد گوگل آنالیتیکس با استفاده از افزونه

به محض دریافت تأییدیه به‌روزرسانی موفقیت‌آمیز، کار تمام شده گوگل آنالیتیکس با موفقیت به سایت متصل می شود و می توان اولین بازدیدکنندگان سایت را ردیابی کنید. ممکن است تا ۲ ساعت هیچ آماری در داشبورد گوگل آنالیتیکس وجود نداشته باشد که جای نگرانی ندارد؛ زیرا در برخی موارد یک روز کامل طول می کشد تا سرویس Google Analytics شروع به کار کند.

همانطور که احتمالا می دانید، وردپرس دارای افزونه هایی است که به شما امکان می دهد عملاً هر کاری را انجام دهید. تعجب آور نیست که چند افزونه عالی وجود دارد که به شما امکان می دهد به روشی ساده تر به Google Analytics متصل شوید. به جای مدیریت مستقیم فایل‌ها و کدها، می‌توانید همه چیز را از طریق یک رابط کاربری ثابت و کارآمد مدیریت کنید. (سئواستاد این روش را پیشنهاد نمی کند!)

درک مفهوم ابزار  Google Analytics

درک مفهوم ابزار  Google Analytics

قبل از اینکه اطلاعاتی در مورد سایت ارائه شود، گوگل آنالیتیکس روی داده ها کار می کند تا برای کاربر معمولی قابل درک تر شود؛ بنابراین باید از چند مفهوم  درک درستی داشته باشید.

۱.کاربران در مقابل جلسات (Users vs sessions): اولین تفاوت مهم بین کاربران و جلسات است. بسیاری از افراد مبتدی فکر می کنند کاربران و جلسات مفهوم یکسانی دارند، درحالی که این مورد کاملا بر عکس هم هستند. ۲.کاربران (Users): کاربران افراد منحصر به فردی هستند که از یک دستگاه به سایت شما دسترسی دارند. هنگامی که شخصی هر صفحه ای را در وب سایت شما بارگذاری می کند، یک کوکی به او اختصاص داده می شود – یک فایل کوچک که در آن Google Analytics اطلاعات مربوط به آن کاربر را مستند می کند. اگر این کاربر به سایت شما بازگردد، فوراً به عنوان بازدیدکننده بازگشتی شناخته می شود. کاربر دیگری که کوکی به او اختصاص داده نشده است به عنوان کاربر جدید علامت گذاری می شود. ۳.جلسات (sessions): یک جلسه دوره زمانی است که در طی آن یک کاربر خاص کاری را در سایت انجام می دهد. پس از باز شدن صفحه اول، جلسه شروع می شود و Google Analytics شروع به ردیابی رفتار کاربر می کند. به این ترتیب می توانید سیر حرکت کاربر را در سایت خود درک کنید. پس از اینکه کاربر سایت را ترک کرد، جلسه به پایان می رسد. اگر همان کاربر بعد از چند ساعت، روز یا هفته به سایت بازگردد، این به عنوان یک جلسه جدید تلقی می شود. تا زمانی که کاربر از همان دستگاه با کوکی قبلی موجود به سایت دسترسی داشته باشد، کاربر به عنوان کاربر جدید حساب نمی شود.

۴.تفاوت بازدید از صفحه با رویدادها با تراکنش ها (Pageviews vs events vs transactions) :

v      بازدید از صفحه (Pageviews) : تعداد دفعاتی را که هر کسی صفحه خاصی را در سایت باز کرده است را نشان می دهد. اگر یک شخص همان صفحه را صد بار باز کند، به عنوان یک صد بازدید از صفحه توسط همان کاربر محاسبه می شود.

v      رویدادها(events) : این گزینه کاری را که کاربر در سایت انجام می دهد علامت گذاری می کند. هر رویداد باید راه‌اندازی شود، اما می‌توانید پیگیری نمایید که آیا افراد فرم‌های سایت را پر کرده‌اند یا روی دکمه‌های منوی خاصی کلیک کرده‌اند یا خیر.

v      تراکنش ها(transactions) : رویدادی که به طور خاص می گوید که کاربر چه زمانی یک تراکنش تجارت الکترونیک را از طریق سایت انجام داده است.

نمای کلی گوگل آنالیتیکس

نمای کلی گوگل آنالیتیکس

سرویس Google Analytics به طور مداوم در حال بهبود است و همچنان گوگل به ساده سازی کارها ادامه می دهد تا هم افراد مبتدیان و هم حرفه ای ها بتوانند بیشترین بهره را جهت بهبود سایت خود از آن ببرند. در اینجا به بررسی و نحوه استفاده از  هر تب موجود در گوگل آنالیتیکس می پردازیم.

v      برگه صفحه اصلی (Home )
داشبورد اصلی که به عنوان برگه Home شناخته می شود، مهم ترین اطلاعات سایت را در چندین ویجت نگهداری می کند. در اینجا به اطلاعات خلاصه شده از گروه های دیگر دسترسی خواهید داشت. اگر می خواهید تجزیه و تحلیل سایت را به سرعت انجام دهید بهتر است وارد تب home شوید در این برگه مورد زیر نشان داده می شود:

v      تعداد کاربران و جلسات، درآمد و نرخ تبدیل.

v      تعداد کاربران فعال : کسانی که در حال حاضر در سایت هستند.

v      نموداری که به شما نشان می دهد ترافیک شما از کجا می آید (مستقیم، جستجوی ارگانیک، ارجاعی، شبکه های اجتماعی و موارد دیگر).

v      تفکیک جلسه بر اساس کشور

v      زمانی از روز که کاربران وارد سایت می شوند.

v      صفحات پربازدید

هر ویجت شامل گزینه های اصلی فیلتر است؛ می ‌توانید به سرعت تاریخ ‌های آمار خود را تغییر دهید و به جای دیدن داده‌های ۳۰ روز گذشته فقط برای مشاهده داده های ۷ روز گذشته آن را تنظیم کنید.

 

نتیجه گیری

در این آموزش  نمای کلی داشبورد Google Analytics  بررسی شد، این آشنایی مختصر به اصول اولیه گوگل آنالیتیکس می تواند به درک این ابزار و نحوه شروع کار با آن کمک کند. گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان قدرتمند است که هر مدیر وب سایتی باید آن را برای تجزیه و تحلیل سایت خود راه اندازی کند. برای اینکه فقط به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشید می توانید گزارش‌ های سفارشی بسازید. می توان از گوگل آنالیتیکس برای دریافت اطلاعات اولیه در مورد تعداد کاربران سایت خود یا تجزیه و تحلیل جزئیات پیچیده تر در مورد تغییرات دیگر سایت استفاده کرد.

در پایان پیشنهاد میکنیم برای آموزش ویدئویی کار با گوگل آنالیتیکس به این لینک مراجعه کنید.

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

ممنون از همراهی شما.

 

منبع:  https://firstsiteguide.com/google-analytics-for-wordpress

 

امتیاز شما به این مقاله؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۴.۸ / ۵. تعداد رای: ۱۷

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. گوگل آنالیتیکس رو هر ادمین سایتی به نظرم باید بلد باشه. و مهمتر از اون تحلیل و تصمیماتی که از اون داده ها به دست میاره مهمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا