سئو
موضوعات داغ

آموزش گوگل سرچ کنسول

۴.۷
(۶)

اندازه گیری عملکرد سایت می تواند اطلاعات مفیدی در مورد علاقه مندی های مخاطبان ، نحوه پیدا کردن محتوا و اینکه آیا آن محتوا واقعاً در نتایج جستجو ظاهر می‌شود، دراختیارتان قرار دهد. گوگل سرچ کنسول مجموعه ای از ابزارها و گزارش های رایگان است که به صاحبان سایت و متخصصان سئو کمک می کند تا عملکرد سایت را بررسی کنند.

چگونه کنسول جستجوی گوگل می تواند در مدیریت وب سایت کمک کند؟

چگونه کنسول جستجوی گوگل می تواند در مدیریت وب سایت کمک کند

گوگل سرچ کنسول (GSC) انبوهی از اطلاعات برای انواع وب سایت ها، به ویژه برای سایت هایی است که نشان دهنده برندها و مشاغل هستند. شناسایی اینکه افراد برای یافتن سایت از چه عباراتی استفاده می کنند و تجزیه و تحلیل معیارهای مهمی مثل رتبه سایت در جستجوی گوگل، میزان کلیک ها و ترافیک سایت از جمله اطلاعاتی است که از طریق ابزارهای موجود در گوگل سرچ کنسول به دست می آید. همچنین می توان از GSC برای پیمایش مسائل فنی استفاده کرد تا مطمئن شد که صفحات سایت به درستی ایندکس می شوند و برای جستجوگران قابل دسترسی هستند. گوگل سرچ کنسول (GSC) حتی در صورت شناسایی مشکلات سایت، هشدارهای ایمیلی را برای صاحبان سایت ارسال می کند و همچنین می توان پس از رفع این مشکلات به Google اطلاع داد.

ویژگی هایی که در بالا ذکر شد فقط اصول اولیه مربوط به گوگل سرچ کنسول هستند، اما همه آن ها جنبه های حیاتی برای حفظ و سلامت سایت محسوب می شوند. کارهای بسیار بیشتری وجود دارد که GSC می تواند با استفاده از آن ها اطلاعات مهمی را از وضعیت سایت ارائه دهد، اما ابتدا باید GSC را برای سایت راه اندازی کرد.

راه اندازی کنسول جستجوی گوگل برای وب سایت

۱.برای شروع ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به صفحه فرود GSC بروید و روی « Start now» کلیک کنید.

۲. وارد حساب  گوگل خود شوید که می‌ خواهید آن را با حساب کنسول جستجوی سایت خود مرتبط کنید.

نکته: اگر اولین باری است که از Search Console استفاده می کنید، از شما پرسیده می شود که می خواهید چه نوع ویژگی را ایجاد کنید: یک ویژگی دامنه یا یک ویژگی پیشوند URL.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

یک ویژگی در سطح دامنه، یک دید جامع از عملکرد سایت را از جمله همه URL ها در همه زیر دامنه ها، در   HTTP و HTTPS در اختیار شما قرار می دهد. از سوی دیگر، یک ویژگی پیشوند URL، فقط شامل URL هایی با پیشوند مشخص است. برای مثال اگر به دنبال ردیابی زیرپوشه های خاصی مانند   http://m.example.com/  برای نشان دادن سایت در موبایل هستید این گزینه بسیار خوبی خواهد بود.

۳.تایید سرچ کنسول گوگل (GSC) یک سایت حاوی اطلاعات و تنظیمات زیادی باشد که مدیران سایت نمی خواهند در دسترس دیگران قرار گیرند. به همین دلیل Google به عنوان بخشی از فرآیند راه‌اندازی به تأیید نیاز دارد. تنها روش تایید برای ویژگی دامنه، داشتن مالکیت سایت با افزودن یک رکورد DNS در ارائه دهنده نام دامنه است.

۴.پس از اینکه دامنه را اضافه کردید، ببینید آیا ثبت کننده دامنه شما در منوی کشویی ظاهر می شود؛ سپس آن را انتخاب کنید تا فرآیند مجوز خودکار شروع شود. اگر ثبت کننده دامنه شما در لیست نیست، باید رکورد TXT را کپی کنید و دستورالعمل های تأیید را برای ارائه دهنده نام دامنه خاص خود را انجام دهید.

 نکته: اگر راستی‌آزمایی در ابتدا با موفقیت انجام نشد، Google  توصیه می ‌کند که پس از چند ساعت دوباره امتحان کنید، زیرا ممکن است اعمال تغییر مدتی طول بکشد.

نکته: اگر به جای یک ویژگی دامنه، یک ویژگی پیشوند URL را انتخاب کردید، می توانید مالکیت سایت را از طریق آپلود فایل HTML، تگ HTML، کد رهگیری  Google Analytics، قطعه کانتینر Google Tag Manager، روش ارائه دهنده نام دامنه فوق و موارد دیگر تأیید کنید.

مهم ترین ویژگی های کنسول جستجوی گوگل

مهم ترین ویژگی های کنسول جستجوی گوگل

بعد از اینکه مالکیت سایت تایید شد می توانید به داشبور سرچ کنسول گوگل سایت دسترسی داشته باشید.

بخش‌های اولیه عبارتند از Performance, Coverage, Experience and Enhancements که برای بررسی این داده ها و ویژگی های سرچ کنسول گوگل روی سایت باید با این بخش ها و گزارش ها آشنا شوید.

۱.گزارش های عملکرد (Performance): این تب واقع در پنل ناوبری سمت چپ، داده هایی را نشان می دهد که می توان از آن ها برای اطلاع یافتن از استراتژی دیجیتال خود استفاده کرد.

همه حساب‌ها داده‌هایی از نتایج جستجوی Google در تب Performance خواهند داشت، اما سایت‌هایی که ترافیک معنی‌داری را در Discover و Google News جذب کرده‌اند، گزارش‌هایی را به‌طور خاص برای آن کانال‌ها نیز نشان می دهند.

اطلاعات موجود در بخش گزارش های عملکرد (Performance) شامل موارد زیر است:

performance

v      queries : استفاده کاربر از عبارات برتر برای پیدا کردن محتوای سایت

v      Impressions : هر چند وقت یکبار جستجوگران سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل می بینند.

v    Clicks   : کاربران هر چند وقت یکبار روی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کلیک می کنند.

    v    Average CTR : درصد دیده شدن سایت توسط کاربر که منجر به کلیک شده است.

   v    Average position : میانگین جایگاه سایت شما در نتایج جستجو.

v      نوار فیلتر به شما امکان می دهد اطلاعات را بر اساس نوع جستجو (وب، تصویر، ویدیو یا اخبار)، محدوده تاریخ (تا ۱۶ ماه گذشته)، پرس و جو، صفحه، کشور، دستگاه و ظاهر جستجو (نوع یا ویژگی نتیجه جستجو) فیلتر کنید.

v      می ‌توانید کل کلیک‌ ها، کل Impressions ، میانگین CTR و موقعیت متوسط ​​را علامت بزنید یا علامت آن را بردارید تا نمودار (که با رنگ سبز نشان داده شده است) را تغییر دهید تا داده‌های مورد نظر در یک بازه زمانی مشخص نشان داده شوند.

v      جدول (با رنگ نارنجی نشان داده شده است) یک نمای کلی از کلیک ها و نمایش ها بر اساس موارد انتخابی شما (پرسش ها، صفحات، کشورها، دستگاه ها، ظاهر جستجو و تاریخ ها) در اختیار شما قرار می دهد.

با کلیک کردن بر روی دکمه ” + New ” منویی نمایش داده می شود که به شما امکان می دهد داده های خود را بر اساس پرس و جو، صفحه، کشور، دستگاه و ظاهر جستجو فیلتر کنید. همچنین می توانید از این فیلترها برای مقایسه دو مقدار استفاده کنید. برای تجزیه و تحلیل موردی دیگر می توانید فیلتر جدید را انتخاب کنید یا فیلترها را ویرایش یا حذف نمایید. از interface به روز شده می توان برای تعیین ارزش کلمات کلیدی و کل بخش های سایت ، منبع ترافیک بر اساس کشور، نوع دستگاه هایی که جستجوگران استفاده می کنند و نحوه سرویس دهی گوگل به صفحات استفاده کرد.

گزارش های شاخص Coverage: این گزارش وضعیت URL های سایت را در فهرست گوگل نشان می دهد و برای عیب یابی مشکلات فنی سئو که می تواند از نمایش صفحات در جستجو جلوگیری کند استفاده می شود.

هنگامی که Google مشکل Coverage فهرست جدیدی را در سایت تشخیص دهد، ایمیلی را برای مدیر سایت ارسال می کند، اما اگر مشکل جدی تر شود ایمیلی ارسال نمی کند. بهتر است هر از چند گاهی این گزارش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل مهمی وجود ندارد.

مشابه گزارش عملکرد (Performance )، با جابجایی گزینه‌های « error »، « valid with warnings »، « valid » و « excluded » نمودار را برای نمایش داده‌های مورد نظر به روز رسانی می‌ کند. در اینجا معنا و مفهوم هر یک از این گزینه ها را توضیح می دهیم.

coverage

v      error: این صفحه ایندکس نشده و در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نمی شود. با کلیک بر روی یک نوع خاص از خطا (در جدول زیر نمودار) URL هایی را که خطا روی آن ها اعمال می شود را نشان می دهد که می تواند مسیر حل آن خطاها را مشخص کند.

v      valid with warnings: این صفحات ایندکس شده اند و ممکن است در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوند یا نباشند. گوگل سرچ کنسول (GSC) فکر می کند مشکلی وجود دارد که باید از آن آگاه باشید؛ بنابراین این عبارت را به کار می برد.

v      valid: این نشان می دهد که یک صفحه ایندکس شده و در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود. در اینجا نیازی به اقدام بیشتر نیست مگر اینکه می خواهید صفحه ایندکس نشود.

v      excluded : این صفحات ایندکس نشده اند و به عنوان دارای خطا برچسب گذاری نمی شوند؛ زیرا گوگل فکر می کند می خواهید این صفحات را حذف کنید. این حالت زمانی اتفاق می افتد که یک صفحه دارای دستورالعمل noindex باشد یا مثلاً یک صفحه جایگزین با یک تگ canonical  وجود داشته باشد.

اگر به طور پیوسته محتوای جدید تولید می کنید تعداد صفحات ایندکس رو به افزایش خواهد بود.؛ اگر در حال ادغام یا حذف محتوایی هستید که هدف خاصی ندارد ممکن است تعداد صفحات ایندکس شده روند نزولی داشته باشند. اگر افت ناگهانی در صفحات ایندکس شده مشاهده شد که مربوط به ادغام محتوا نیست، ممکن است نشان دهنده وجود مشکلی باشد که مانع ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو می شود. صفحه راهنمای گزارش Coverage گوگل حاوی فهرست کاملی از خطاها است که می ‌توانید از آن ها برای حل مشکلاتی که Google را از فهرست کردن URLهای شما باز می‌دارند استفاده کنید.

گزارش  Page experience: گوگل این گزارش را قبل از به‌روزرسانی تجربه کاربری صفحه خود به گوگل سرچ کنسول (GSC) اضافه کرد. این گزارش، اطلاعات حیاتی وب اصلی را با سایر معیارهایی که بخشی از به‌روزرسانی تجربه کاربری صفحه هستند ترکیب می ‌کند. داده‌های حیاتی وب اصلی از گزارش تجربه کاربر Chrome (CrUX) می‌آید که معیارهای عملکرد ناشناس را از بازدیدکنندگان واقعی سایت جمع‌آوری می ‌کند.

Page experience

عیب یابی با کنسول جستجوی گوگل

عیب یابی با کنسول جستجوی گوگل

در حال حاضر گزارش ‌های شاخص Coverage  و Enhancements بسیاری از اطلاعاتی را که برای حل مشکلات ایندکس نیاز است را در اختیار قرار می ‌دهند. علاوه بر این منابع، گوگل سرچ کنسول همچنین ابزار بازرسی URL و گزارش اقدامات دستی را ارائه می ‌کند تا مشکلاتی که می‌ تواند مانع از نمایش صفحات سایت در جستجوی Google شود را رفع کند.

ابزار بازرسی URL . این ویژگی دسترسی به اطلاعات مربوط به نسخه ایندکس شده گوگل از یک صفحه معین را امکان پذیر می کند. این ابزار می تواند تمام خطاهای مرتبط با یک صفحه را در یک محل جمع آوری کند.

می‌توانید وضعیت ایندکس فعلی یک صفحه، خطاهای AMP یا داده ‌های ساخت‌یافته و موارد دیگر را در اینجا ببینید. همچنین یک دکمه ” test live URL” در گوشه سمت راست بالای صفحه وجود دارد که به شما امکان می دهد ببینید که آیا صفحه می تواند ایندکس شود یا خیر. این ویژگی برای بررسی اینکه آیا بعد از پیاده سازی یک راه حل آیا همچنان مشکل وجود دارد یا خیر بسیار مفید خواهد بود.

اگر می ‌خواهید گوگل صفحه مدنظر را مجدداً ایندکس کند، می ‌توانید از ابزار درخواست ایندکس استفاده کنید (اگر چه ایندکس کردن تضمینی نیست). این قابلیت بعد از رفع خطا یا ایجاد تغییرات اساسی در صفحه سایت مفید است.

گزارش (manual actions) اقدامات دستی. زمانی یکی از افراد بازدید کننده تشخیص دهد که صفحه یا صفحاتی از یک سایت با دستورالعمل های کیفیت وب مستر شرکت مطابقت ندارد؛ دستور manual actions از سوی گوگل صادر می شود. تخلفات می‌ تواند شامل متن پنهان، ایجاد لینک های پولی و نامعتبر یا … باشد. پیامدهای اقدامات دستی شامل رتبه بندی پایین برای صفحات خاص تا حذف کل سایت از نتایج جستجو متغیر است.

Manual actions

جمع بندی

 برای اینکه بتوانیم برند یا کسب و کار خود را با استفاده از امکانات و ویژگی‌ها و داده‌هایی که این ابزار در اختیارمان قرار می دهد مدیریت کنیم باید ویژگی های پیشرفته سرویس GSC را نیز یاد بگیریم. استفاده از قابلیت های موجود در سرچ کنسول گوگل می تواند شما را در جهت سئو تکنیکال سایت کمک کند؛ زیرا در این سرویس انواع خطاهای فنی سایت قابل مشاهده بوده و برای آن ها راه حل هایی ارائه شده است.

در پایان پیشنهاد میکنیم برای آموزش ویدئویی کار با گوگل سرچ کنسول به این لینک مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش گوگل آنالیتیکس

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

منبع:  https://searchengineland.com/guide/google-search-console

امتیاز شما به این مقاله؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۴.۷ / ۵. تعداد رای: ۶

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیلی مفید و عالی.
    کاش توی یک مقاله جداگانه تمام ابزارهای مربوط به سئو رو معرفی می کردید.
    ابزارهای تحلیل و تجزیه، کلمات کلیدی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا