سئو
موضوعات داغ

اعتبار دامنه چیست؟ روشهای افزایش اعتبار دامنه

۴.۷
(۱۰)

برخی از کسب و کارها و برند ها برای مطالعه و ارزیابی نتایج استراتژی های دیجیتال خود از اعتبار دامنه یا  Authority  Domain استفاده می کنند، ولی واقعا مفهوم اعتبار دامنه چیست؟ آیا واقعاً باید تلاش کنیم تا آن را بهبود ببخشیم؟ آیا یک اعتبار دامنه بالا به ما کمک می کند تا در فهرست نتایج گوگل جایگاه برتری به دست آوریم؟

اعتبار یا قدرت دامنه می تواند یک معیار بسیار سودمند برای اطلاع از وضعیت یک وب سایت در مقایسه با سایر رقبا باشد، اما نمی توان آن را یک فاکتور مهم برای رتبه بندی در نتایج گوگل محسوب کرد.

در این مقاله از وبسایت سئواستاد تصمیم داریم تا برای شما بگوییم که اعتبار دامنه چیست و روش های افزایش اعتبار دامنه کدام هستند؛ بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

اعتبار دامنه چیست؟

اعتبار دامنه چیست؟
اعتبار دامنه چیست؟

به منظور هدفمند کردن استراتژی های دیجیتالی شما، باید قبل از هر چیز به سراغ پاسخ این پرسش که اعتبار دامنه چیست برویم.

اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (Domain Authority) یک معیار است که برای اولین بار توسط شرکت ماز (MOZ)  معرفی شد تا پیش بینی کند که یک دامنه در صفحه نتایج گوگل یا همان SERPs در مقایسه با رقبای خود چگونه ظاهر می شود.

نکته حائز اهمیت این است که  گوگل از اعتبار دامنه به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده نمی کند بنابراین اعتبار دامنه معیاری نیست که بتواند جایگاه شما را در صفحه نتایج گوگل (SERPs)  ارتقا دهد. با این حال، اعتبار دامنه یک شاخص سودمند است که می تواند به شما در ارزیابی عملکرد وب سایتتان در مقایسه با رقبا کمک کند.

امروزه، این معیار فقط توسط شرکت ماز مورد استفاده قرار نمی گیرد. ابزارهای مختلف سئو مانند Semrush  معیارهای اعتبار دامنه دیگری را طراحی کرده اند که اغلب آن ها الگوریتم هایی هستند که از داده های بک لینک و مراجعه به دامنه ها یا ترافیک جستجو  برای تصمیم گیری در مورد امتیاز اعتبار دامنه استفاده می کنند. بنابراین، هر چند که اعتبار دامنه یک فاکتور تعیین کننده برای رتبه بندی گوگل محسوب نمی شود ولی می توان آن را یک معیار کاربردی برای اطلاع از عملکرد و سلامت یک وب سایت در مقایسه با رقبای آن در نظر گرفت.

امتیاز مناسب برای اعتبار دامنه چیست؟

امتیاز مناسب برای اعتبار دامنه
امتیاز مناسب برای اعتبار دامنه

سیستم امتیاز دهی موتور جستجوی ماز برای اعتبار دامنه، از اعداد ۱ تا ۱۰۰ استفاده می کند و هر چه این عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، به معنی اخذ نتایج بهتر یک وب سایت در صفحه نتایج گوگل است. هنگام استفاده از این معیار، ابزار سئو هم تعداد و هم کیفیت لینک هایی را که یک صفحه وب دریافت می کند، در نظر می گیرد.

اگر یک سایت بک لینک هایی از سایت های معتبر مانند ویکی پدیا، سایت های دولتی، روزنامه های مشهور یا مجلات و غیره دریافت کند، احتمال این که امتیاز اعتبار دامنه آن بیشتر شود، زیاد است. البته هر سایتی با توجه به مضمونی که دارد ممکن است تعداد بک لینک های معتبر بیشتر یا کمتری دریافت کند. به عنوان مثال، یک مرکز آموزشی ممکن است به دنبال دریافت بک لینک هایی از سایت روزنامه های پرتیراژ، دانشگاه ها یا سایت های دولتی باشد.

از سوی دیگر، وب سایت یک کسب و کار محلی به احتمال زیاد ترجیح می دهد که از سایت روزنامه های محلی یا مجله های صنعتی لینک دریافت کند زیرا دریافت بک لینک از این گونه سایت ها، حتی اگر از اعتبار دامنه بالایی هم برخوردار نباشند، به دلیل اینکه مخاطبان هدف مشترکی دارند با ارزش تر محسوب می شود.

بنابراین می توان این گونه برداشت کرد که تعیین میزان قدرت و اعتبار دامنه برای هر کسب و کاری متفاوت است. در نهایت، مهم است که شما رقبای برتر خود را تجزیه و تحلیل کرده و با توجه به رتبه بندی وب سایت خود و وب سایت رقبا، نتیجه مناسب را به دست آورید.

چگونه می توان اعتبار دامنه یک وب سایت را بررسی کرد؟

در سایت ماز می توانید با استفاده از Link Explorer، به صورت رایگان، اعتبار دامنه وب سایت خود را بررسی کنید. به این منظور فقط کافی است آدرس URL دامین خود (به عنوان مثال  HubSpot.com) را وارد باکس کنید تا امتیاز اعتبار دامنه شما به طور اتوماتیک ظاهر شود.

این ابزار دیجیتال ویژگی های دیگری را نیز ارائه می دهد از جمله تعداد دامنه های لینک شده (Linking Domains)، تعداد صفحاتی که به یک صفحه لینک شده اند(Inbound Links) و تعداد کل کلمات کلیدی که این وب سایت به واسطه وجود آن ها در میان ۵۰ رتبه برتر گوگل قرار دارد(Ranking Keywords) .

آموزش ویدیویی کار با ابزار moz (رایگان)

 

تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار پیج در چیست؟

تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار پیج
تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار پیج

همان طور که در بخش اعتبار یا قدرت دامنه چیست؟ گفتیم، اعتبار دامنه میزان قدرت کل دامنه یک وب سایت را برای رتبه بندی در صفحات نتایج گوگل اندازه گیری می کند، ولی اعتبار صفحه به طور خاص بر رتبه بندی هر یک از صفحات وب سایت به صورت جداگانه متمرکز است.

این امر به شما امکان می دهد تا عملکرد برخی صفحات مجزا از قبیل پست های وبلاگ یا صفحات محصول را مورد بررسی قرار دهید و پس از تجزیه و تحلیل آن ها به این نتیجه برسید که کدام صفحات برای دستیابی به امتیاز بالاتر، نیاز به تغییر دارند.

شاخص اعتبار صفحه می تواند در اولویت بندی و تعیین اقدامات بعدی برای توسعه استراتژی های دیجیتالی سایت، به شما کمک کند.

نحوه ساخت اعتبار دامنه

حال که تا حدودی با یکسری از مفاهیم آشنا شدیم و فهمیدیم که اعتبار دامنه چیست، بیایید ببینیم که چگونه می توان اقتدار دامنه را ساخت و رتبه ای بهتر از رقبای خود به دست آورد؟

همان طور که گوگل بر آن تأکید دارد، اعتبار دامنه تنها به تعداد لینک های دریافتی سایت شما یا تعداد لینک های دامنه بستگی ندارد، بلکه با کیفیت آن لینک ها و موضوع وب سایت شما هم مرتبط است.

در ادامه به چند نکته که برای ساخت اعتبار دامنه به آن ها نیاز دارید، اشاره می کنیم:

  • کیفیت، پیش از کمیت: به جای استفاده از هزاران لینک کم اهمیت، بک لینک های مرتبط را در اولویت قرار دهید.
  • محتوای باکیفیت تولید کنید تا از این طریق به راحتی بتوانید بک لینک های طبیعی دریافت کنید.
  • محتوای متمرکز بر مخاطبان اصلی خود تولید کنید تا بتواند برای آن ها جذاب باشد و پربازدید شود.
  • محتوای قدیمی خود را به روز کنید. به صفحاتی که محتوای آن ها ایندکس گذاری نشده اند یا از امتیاز اعتبار دامنه پایینی برخوردارند بروید و مطالب جدید و سودمندی را برای کاربران به آن ها اضافه کنید.
  • رقبای خود را شناسایی کرده و خود را با آن ها مقایسه کنید. آنچه را که تاکنون برای افزایش بازدید از وب سایت انجام داده اید یا آنچه را که هنوز انجام نداده اید، تجزیه و تحلیل کنید.
  • بررسی کنید که رقبای اصلی شما از کدام سایت ها بک لینک دریافت کرده اند و ببینید که آیا شما هم می توانید از همان سایت ها بک لینک بگیرید.
  • برای انتشار بیشتر محتوای وب سایت خود از شبکه های اجتماعی و خبرنامه ها استفاده کنید.

ساخت اعتبار دامنه نیاز به یک استراتژی طولانی مدت دارد به این معنی که شما باید زمان زیادی را صرف کسب نتایج دلخواه کنید. با این وجود، پیروی از روش های گفته شده به شما در افزایش بازدید سایت و افزایش ترافیک آن کمک می کند. به هر حال بهتر است به جای اینکه تنها برای افزایش امتیاز اعتبار دامنه تلاش کنید، بر کیفیت سایت خود متمرکز شوید.

روش های افزایش اعتبار دامنه

روش های افزایش اعتبار دامنه
روش های افزایش اعتبار دامنه

برای افزایش اعتبار دامنه باید یکسری از موارد را بهینه سازی کنید. در ادامه به برخی از روش های اعتبار دامنه که تأثیر زیادی بر رتبه سایت شما خواهند داشت، اشاره می کنیم:

  1. از ریسپانسیو بودن سایت خود مطمئن شوید.

به طور کلی، وب سایت ها باید در هر دستگاه در دسترسی از جمله موبایل به راحتی اجرا شوند. یک وب سایت ریسپانسیو،  بدون توجه به اینکه در تلفن هوشمند یا تبلت اجرا می شود، باید بتواند تجربه رضایت بخش را برای کاربران فراهم می کند.

یکی از معیارهای رتبه بندی موتور جستجوی گوگل، ریسپانسیو بودن وب سایت ها است، بنابراین اگر سایت شما بتواند با هر نوع صفحه نمایشی سازگار شود، مطمئناً تأثیر خوبی بر سئو آن خواهد داشت. از سوی دیگر، ریسپانسیو بودن یک وب سایت می تواند امتیاز بالای اعتبار دامنه را نیز به همراه داشته باشد.

  1. با استفاده از ابزار PageSpeed Insight، سرعت بارگذاری سایت را بررسی کنید.

بارگذاری سریع صفحات وب دیگر پارامتر اصلی سایت هایی است که از اعتبار دامنه بالایی برخوردار هستند.

به همین دلیل، نظارت مداوم بر زمان بارگذاری سایت باید اعمال شود. برای این کار می توانید از ابزارهای تخصصی مانند Pagespeed Insights استفاده کنید.

میانگین زمان بارگذاری بین ۰.۵ تا ۲ ثانیه است و اگر زمان بارگذاری سایت شما بیشتر از این میزان است، پس باید آن را بهینه سازی کنید.

  1. بک لینک دریافت کنید.

دریافت بک لینک ها برای افزایش اعتبار دامنه سایت بسیار مؤثر است. فقط باید درخصوص نحوه دریافت این لینک ها مراقب باشید. به عبارت دیگر بهتر است با همکاری با سایت های مرتبط با کسب و کار خود، آن ها را به طور طبیعی به دست آورید.

برخورداری از بک لینک های باکیفیت می تواند بر افزایش اعتبار دامنه شما تأثیر بگذارد و حتی می توان آن را مهم ترین فاکتور در امتیاز دهی به اعتبار دامنه محسوب کرد.

  1. از پست های مهمان استفاده کنید.

استفاده از پست های مهمان یک راهکار عالی برای تبادل بک لینک ها با شرکت های معتبر در زمینه کاری شما است؛ از این طریق شما برند خود را با دیگر کسب و کارهایی که از اعتبار دامنه بالایی برخوردارند، لینک می کنید.

استفاده از پست های مهمان باید در قالب مشارکت انجام شود؛ این کار به شما کمک می کند تا ارزش و اعتبار یک شرکت مرتبط دیگر را کسب کرده و آن را برای مخاطبان خود به ارمغان بیاورید.

بنابراین تلاش کنید که به صورت ماهانه یک تا دو پست مهمان داشته باشید تا از این طریق اعتبار دامنه سایت خود را نیز افزایش دهید.

سخن پایانی

اعتبار دامنه، یک سیستم امتیاز دهی ۱ تا ۱۰۰ است. این سیستم به منظور کمک به پیش بینی چگونگی رتبه بندی یک وب سایت در موتور جستجوی گوگل ایجاد شده است. الگوریتم های استفاده شده در این سیستم مشابه الگوریتم هایی است که گوگل برای رتبه بندی سایت ها از آن ها استفاده می کند.

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

 

منابع مقاله:

امتیاز شما به این مقاله؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۴.۷ / ۵. تعداد رای: ۱۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. وقتتون بخیر.
    چرا من بعد از مدتها تلاش به جای اینکه سایتم دامین توریتیش بره بالا، کاهش هم پیدا کرده؟ دنبال یه نفر می گردم که مشکل سایتم رو برطرف کنه. من موندم توش واقعا.

  2. سلام من بعد از مدتی که دامین آتوریتی سایتم ۶ شده بود الان برگشته روی ۵، دلیلش چه چیزیای می تونه باشه؟

    1. سلام جناب خادمی
      اصلا جای نگرانی نیست و کمی تلورانس کاملا طبیعی هست…
      پیشنهاد میکنم نکاتی که برای افزایش دامین اتوریتی در مقاله بهش اشاره شد، روی سایت تون پیاده سازی کنید….
      موفق باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا