سئو

اعتبار دامنه چیست؟ روشهای افزایش اعتبار دامنه

اعتبار یا قدرت دامنه می تواند یک معیار بسیار سودمند برای اطلاع از وضعیت یک وب سایت در مقایسه با سایر رقبا باشد، اما نمی توان آن را یک فاکتور مهم برای رتبه بندی در نتایج گوگل محسوب کرد. در این مقاله از وبسایت سئواستاد تصمیم داریم تا برای شما بگوییم که اعتبار دامنه چیست و روش های افزایش اعتبار دامنه کدام هستند؛ بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

اعتبار دامنه چیست؟

اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی چیست؟

اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (Domain Authority) یک معیار است که برای اولین بار توسط شرکت ماز (MOZ)  معرفی شد تا پیش بینی کند که یک دامنه در صفحه نتایج گوگل یا همان SERPs در مقایسه با رقبای خود چگونه ظاهر می شود.

نکته حائز اهمیت این است که  گوگل از اعتبار دامنه به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده نمی کند، بنابراین اعتبار دامنه معیاری نیست که بتواند جایگاه شما را در صفحه نتایج گوگل (SERPs)  ارتقا دهد. با این حال، اعتبار دامنه یک شاخص سودمند است که می تواند به شما در ارزیابی عملکرد وب سایتتان در مقایسه با رقبا کمک کند.

امروزه این معیار فقط توسط شرکت ماز مورد استفاده قرار نمی گیرد. ابزارهای مختلف سئو مانند Semrush  معیارهای اعتبار دامنه دیگری را طراحی کرده اند که اغلب آن ها الگوریتم هایی هستند که از داده های بک لینک و مراجعه به دامنه ها یا ترافیک جستجو برای تصمیم گیری در مورد امتیاز اعتبار دامنه استفاده می کنند.

امتیاز مناسب برای اعتبار دامنه چیست؟

امتیاز مناسب برای اعتبار دامنه
امتیاز مناسب برای اعتبار دامنه

سیستم امتیاز دهی موتور جستجوی ماز برای اعتبار دامنه، از اعداد ۱ تا ۱۰۰ استفاده می کند و هر چه این عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، نشان از قدرت بالاتر آن دامنه از نظر moz می باشد. هنگام استفاده از این معیار، هم تعداد و هم کیفیت لینک هایی را که یک صفحه وب دریافت می کند، در نظر گرفته می شود.

اگر یک سایت بک لینک هایی از سایت های معتبر مانند ویکی پدیا، سایت های دولتی، روزنامه های مشهور یا مجلات و غیره دریافت کند، احتمال این که امتیاز اعتبار دامنه آن بیشتر شود، زیاد است. البته هر سایتی با توجه به مضمونی که دارد ممکن است تعداد بک لینک های معتبر بیشتر یا کمتری دریافت کند.

میزان قدرت و اعتبار دامنه برای هر کسب و کاری متفاوت است. در نهایت، مهم است که شما رقبای برتر خود را تجزیه و تحلیل کرده و با توجه به رتبه بندی وب سایت خود و وب سایت رقبا، نتیجه مناسب را به دست آورید.

سیستم امتیاز دهی moz برای اعتبار دامنه، از اعداد ۱ تا ۱۰۰ استفاده می کند.

چگونه می توان اعتبار دامنه یک وب سایت را بررسی کرد؟

در سایت ماز می توانید با استفاده از Link Explorer، به صورت رایگان، اعتبار دامنه وب سایت خود را بررسی کنید. به این منظور فقط کافی است آدرس URL دامین خود (به عنوان مثال  HubSpot.com) را وارد باکس کنید تا امتیاز اعتبار دامنه شما به طور اتوماتیک ظاهر شود.

این ابزار دیجیتال ویژگی های دیگری را نیز ارائه می دهد از جمله تعداد دامنه های لینک شده (Linking Domains)، تعداد صفحاتی که به یک صفحه لینک شده اند(Inbound Links) و تعداد کل کلمات کلیدی که این وب سایت به واسطه وجود آن ها در میان ۵۰ رتبه برتر گوگل قرار دارد(Ranking Keywords) .

آموزش ویدیویی کار با ابزار moz (رایگان)

 

تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار پیج در چیست؟

تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار پیج
تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار پیج

همان طور که در بخش اعتبار یا قدرت دامنه چیست؟ گفتیم، اعتبار دامنه میزان قدرت کل دامنه یک وب سایت را برای رتبه بندی در صفحات نتایج گوگل اندازه گیری می کند، ولی اعتبار صفحه به طور خاص بر رتبه بندی هر یک از صفحات وب سایت به صورت جداگانه متمرکز است.

این امر به شما امکان می دهد تا عملکرد برخی صفحات مجزا از قبیل پست های وبلاگ یا صفحات محصول را مورد بررسی قرار دهید و پس از تجزیه و تحلیل آن ها به این نتیجه برسید که کدام صفحات برای دستیابی به امتیاز بالاتر، نیاز به تغییر دارند.

نحوه ساخت اعتبار دامنه

حال که تا حدودی با یکسری از مفاهیم آشنا شدیم و فهمیدیم که اعتبار دامنه چیست، بیایید ببینیم که چگونه می توان اعتبار دامنه را بالا برد؟

همان طور که گوگل بر آن تأکید دارد، اعتبار دامنه تنها به تعداد لینک های دریافتی سایت شما بستگی ندارد، بلکه با کیفیت آن لینک ها هم مرتبط است.

در ادامه به چند نکته که برای ساخت اعتبار دامنه به آن ها نیاز دارید، اشاره می کنیم:

  • کیفیت، پیش از کمیت: به جای استفاده از هزاران لینک کم اهمیت، بک لینک های مرتبط را در اولویت قرار دهید.
  • محتوای باکیفیت تولید کنید تا از این طریق به راحتی بتوانید بک لینک های طبیعی دریافت کنید.
  • محتوای متمرکز بر مخاطبان اصلی خود تولید کنید تا بتواند برای آن ها جذاب باشد و پربازدید شود.
  • محتوای قدیمی خود را به روز کنید و مطالب جدید و سودمندی را برای کاربران به آن ها اضافه کنید.
  • رقبای خود را شناسایی کرده و خود را با آن ها مقایسه کنید. آنچه را که تاکنون برای افزایش بازدید از وب سایت انجام داده اید یا آنچه را که هنوز انجام نداده اید، تجزیه و تحلیل کنید.
  • بررسی کنید که رقبای اصلی شما از کدام سایت ها بک لینک های خوب دریافت کرده اند و ببینید که آیا شما هم می توانید از همان سایت ها بک لینک بگیرید.
  • برای انتشار بیشتر محتوای وب سایت خود از شبکه های اجتماعی و خبرنامه ها استفاده کنید.

ساخت اعتبار دامنه نیاز به یک استراتژی طولانی مدت دارد به این معنی که شما باید زمان زیادی را صَرف کسب نتایج دلخواه کنید. با این وجود، پیروی از روش های گفته شده به شما در افزایش بازدید سایت و افزایش ترافیک آن کمک می کند. به هر حال بهتر است به جای اینکه تنها برای افزایش امتیاز اعتبار دامنه تلاش کنید، بر کیفیت سایت خود متمرکز شوید.

روش های افزایش اعتبار دامنه

روش های افزایش اعتبار دامنه
روش های افزایش اعتبار دامنه

برای افزایش اعتبار دامنه باید یکسری از موارد را بهینه سازی کنید. در ادامه به برخی از روش های اعتبار دامنه که تأثیر زیادی بر رتبه سایت شما خواهند داشت، اشاره می کنیم:

  1. از ریسپانسیو بودن سایت خود مطمئن شوید.

به طور کلی، وب سایت ها باید در هر دستگاه (دسکتاپ، تبلت، موبایل) به راحتی و بدون مشکل قابل نمایش باشد. یک وب سایت ریسپانسیو، بدون توجه به اینکه در تلفن هوشمند یا تبلت اجرا می شود، باید بتواند تجربه رضایت بخش را برای کاربران فراهم می کند.

یکی از معیارهای رتبه بندی موتور جستجوی گوگل، ریسپانسیو بودن وب سایت ها است، بنابراین اگر سایت شما بتواند با هر نوع صفحه نمایشی سازگار شود، مطمئناً تأثیر خوبی بر سئو آن خواهد داشت.

  1. با استفاده از ابزار PageSpeed Insight، سرعت بارگذاری سایت را بررسی کنید.

بارگذاری سریع صفحات وب،دیگر پارامتر اصلی سایت هایی است که از اعتبار دامنه بالایی برخوردار هستند.

به همین دلیل، نظارت مداوم بر زمان بارگذاری سایت باید اعمال شود. برای این کار می توانید از ابزارهای تخصصی مانند Pagespeed Insights استفاده کنید.

  1. بک لینک دریافت کنید.

دریافت بک لینک ها برای افزایش اعتبار دامنه سایت بسیار مؤثر است. فقط باید درخصوص نحوه دریافت این لینک ها مراقب باشید. به عبارت دیگر بهتر است با همکاری با سایت های مرتبط با کسب و کار خود، آن ها را به طور طبیعی به دست آورید.

برخورداری از بک لینک های باکیفیت می تواند بر افزایش اعتبار دامنه شما تأثیر بگذارد و حتی می توان آن را مهم ترین فاکتور در امتیاز دهی به اعتبار دامنه محسوب کرد.

  1. از پُست های مهمان استفاده کنید.

استفاده از پست های مهمان یک راهکار عالی برای تبادل بک لینک ها با شرکت های معتبر در زمینه کاری شما است؛ از این طریق شما بِرند خود را با دیگر کسب و کارهایی که از اعتبار دامنه بالایی برخوردارند، لینک می کنید. بنابراین تلاش کنید که به صورت ماهانه یک تا دو پست مهمان داشته باشید تا از این طریق اعتبار دامنه سایت خود را نیز افزایش دهید.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

 

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

 

منابع مقاله:

مهدی قلی پور

من مهدی قلی پور هستم ❤️ عاشق سئو ❤️ اینجام تا دانش و تجربیاتم رو با شما به اشتراک بزارم.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام من بعد از مدتی که دامین آتوریتی سایتم ۶ شده بود الان برگشته روی ۵، دلیلش چه چیزیای می تونه باشه؟

    1. سلام جناب خادمی
      اصلا جای نگرانی نیست و کمی تلورانس کاملا طبیعی هست. برای مثال تعدادی از بک لینک هاتون ممکنه lost شده باشه.
      پیشنهاد میکنم نکاتی که برای افزایش دامین اتوریتی در مقاله بهش اشاره شد، روی سایت تون پیاده سازی کنید….
      موفق باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا