سئو
موضوعات داغ

آموزش سئو تکنیکال

۴.۳
(۷)

سئو تکنیکال یا فنی به بهبود جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو اشاره دارد. ساختن یک سایت با سرعت بارگذاری بالا، ایندکس آسان تر و قابل درک برای موتورهای جستجو از ارکان سئو فنی است. در این مقاله از وبسایت سئواستاد به اهمیت سئو تکنیکال برای وب سایت و ویژگی های یک سایت از نظر فنی می پردازیم.

اهمیت سئو تکنیکال برای وب سایت ها

موتورهای جستجو تلاش می کنند بهترین نتایج ممکن جستجو را به کاربران ارائه دهند؛ بنابراین ربات های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل متعددی کرال و ارزیابی می کنند . برخی از عوامل مانند سرعت بارگذاری یک صفحه بر اساس تجربه کاربر است و سایر فاکتورها به ربات‌ های موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند محتوای صفحات سایت درباره چه موضوعی است.

بهبود جنبه های فنی سایت به موتورهای جستجو برای درک و کرال وب سایت کمک زیادی می کند؛ اگر این کار به خوبی انجام شود می تواند سایت را در رتبه های بالای موتورهای جستجوی قرار دهد. اما اگر سئو تکنیکال به درستی روی سایت انجام نشود و در سایت اشتباهات فنی جدی ایجاد شود می تواند هزینه زیادی را متوجه مدیران سایت کند. برای مثال اضافه کردن تصادفی یک اسلش انتهایی در مکان نامناسب در فایل robots.txt باعث مسدود شدن مسیر کرال یا خزش ربات های گوگل در سایت می شود!

ویژگی های یک وب سایت از نظر سئو تکنیکال

یک وب سایت که از لحاظ سئو فنی خوب عمل می کند هم با سرعت بالایی برای کاربران نمایش داده می شود؛  هم اینکه برای رُبات های موتور جستجو به راحتی قابل کرال کردن است. سئو تکنیکال مناسب به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند یک سایت در مورد چیست و مانع از بروز مشکلاتی مثل محتوای تکراری در سایت می شود. همچنین انجام درست سئو فنی از هدایت کاربران و موتورهای جستجو به مسیرهایی نامعلوم با کلیک روی لینک های ناکارآمد جلوگیری می کند. در ادامه به برخی از ویژگی ‌های مهم یک وب ‌سایت که به صورت تکنیکال بهینه شده می‌پردازیم.

۱.سرعت بارگذاری بالا

امروزه صفحات وب نیاز به بارگذاری سریع دارند؛ زیرا کاربران بی حوصله هستند و انتظار کشیدن برای باز شدن سایت برای شان ناخوشایند است. در سال ۲۰۱۶، تحقیقات نشان داد که اگر یک صفحه وب در عرض سه ثانیه باز نشود،۵۳  درصد از بازدیدکنندگان سایت که از طریق موبایل وارد سایت شده اند از سایت خارج می شوند؛ بنابراین اگر وب سایت کُند باشد کاربران ناامید شده و به سایت دیگری می روند در نتیجه ترافیک ارگانیک زیادی از دست خواهد رفت. ربات های گوگل می دانند که صفحات وب که سرعت کمی دارند از تجربه کاربری خوبی برخوردار نیستند و کاربران به آن ها مراجعه نمی کنند؛ بنابراین این ربات ها صفحات سایتی را که سرعت بارگذاری بالایی دارند را ترجیح می دهند و ایندکس می کنند. در این صورت یک صفحه وب با سرعت بسیار کُند نسبت به صفحات مشابه خود که با سرعت بیشتری باز می شوند، در نتایج پایین جستجو قرار می گیرند و در نتیجه ترافیک کمتری نیز به همراه دارند.

مقاله پیشنهادی:  چگونه سرعت لود سایت را بالا ببریم؟

۲.قابل کرال شدن برای موتورهای جستجو

قابل کرال شدن برای موتورهای جستجو
قابل کرال شدن برای موتورهای جستجو

موتورهای جستجو از ربات ها برای کرال وب سایت استفاده می کنند و این ربات ها با دنبال کردن لینک ها در سراسر سایت به شناسایی محتوای سایت می پردازند. وجود ساختار لینک دهی داخلی خوب سایت این اطمینان را می دهد که موتورهای جستجو متوجه مهم ترین محتوای وب سایت می شوند. اما راه های بیشتری برای هدایت رُبات ها وجود دارد؛ به عنوان مثال اگر نمی‌خواهید ربات ها به محتوای خاصی از سایت بروند می ‌توانید مسیر کرال آن ها به آن جا مسدود کنید. همچنین می توانید به این ربات ها اجازه کرال یک صفحه سایت را بدهید ولی به آن ها بگویید که این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا لینک های موجود در آن صفحه را ایندکس نکنند. با استفاده از اطلاعات موجود در فایل  Robots.txt و تگ متا ربات ها می توانید دسترسی موتورهای جستجو را در سایت مدیریت کنید.

v      فایل  Robots.txt

فایل Robots.txt یک ابزار قدرتمند برای سئو تکنیکال سایت است که برای جهت دهی به ربات های گوگل در سایت استفاده می شود. یک اشتباه کوچک ممکن است مانع از کرال روبات ها در بخش های مهم سایت شود. گاهی اوقات افراد ناخواسته فایل های CSS و JS سایت خود را در فایل robot.txt مسدود می کنند. این فایل ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها می گوید که سایت چگونه باید باشد و چگونه کار می کند. اگر آن فایل ها مسدود شده باشند موتورهای جستجو نمی توانند بفهمند که سایت به درستی کار می کند یا خیر.

robots.txt

v       متا تگ robots

متا تگ robots یک قطعه کد است که برای بازدیدکنندگان سایت در صفحه قابل مشاهده نخواهد بود. این کد منبع در قسمت به اصطلاح هِد صفحه است و ربات های گوگل هنگام یافتن یک صفحه این بخش را ایندکس می کنند. در این قسمت ربات ها اطلاعاتی در مورد آن صفحه و کارهایی که باید انجام دهند بدست می آورند. اگر می ‌خواهید ربات ‌های موتورهای جستجو در یک صفحه کرال کنند، اما به دلایلی آن را در نتایج جستجو نشان ندهند می‌ توانید با متا تگ robots این موضوع را به آن ها بفهمانید.همچنین با متا تگ robots نیز می توانید به آن ها دستور دهید که یک صفحه را کرال کنند؛ اما پیوندهای موجود در صفحه را ایندکس نکنند.

۳.عدم وجود لینک های زیاد و خراب

برای کاربران باز کردن یک سایت با سرعت بسیار کُند بسیار آزاردهنده است؛ ولی بدتر از آن وارد شدن به صفحه ای است که اصلا وجود ندارد. اگر لینکی به صفحه ای داده شود که در سایت موجود نیست کاربر با صفحه خطا ۴۰۴ مواجه می شود که می تواند روی تجربه کاربری تاثیر منفی بگذارد.  بنابراین سایت هایی که از سئو تکنیکال خوبی برخوردارند باید فاقد لینک های زیاد و خراب باشند تا مورد توجه موتورهای جستجو قرار بگیرند.

اکثر سایت ‌ها حداقل تعدادی لینک خراب دارند؛ زیرا یک وب‌ سایت مداوم در حال پیشرفت است و مدیران سایت ها چیزی هایی را به سایت اضافه و مواردی را از سایت حذف می کنند. برای جلوگیری از ایجاد لینک های غیرضروری خراب، همیشه باید URL یک صفحه را هنگام حذف یا انتقال آن تغییر مسیر (ریدایرکت) داد.

۴.نداشتن محتوای تکراری و یکسان در سایت

در صورتی که در چندین صفحه سایت خود یا حتی در سایت های دیگر محتوای یکسانی وجود داشته باشد، این مسئله ممکن است موجب گیجی موتورهای جستجو شود. در بین چندین محتوای مشابه مشخص نیست که کدام محتوا باید در رتبه بالاتری قرار گیرد؛ در نتیجه ممکن است گوگل تمام صفحات با محتوای یکسان را در رتبه پایین تری قرار دهد. به دلایل فنی URL  های مختلف می توانند محتوای یکسانی را برای صفحات سایت نشان دهند. این مسئله برای کاربران مشکلی ایجاد نمی کند ولی دیدن یک محتوا در چندین  URL می تواند موتورهای جستجو را دچار اشتباه کند و روی سئو تکنیکال سایت تاثیر منفی بگذارد.

راه حل این مشکل در سئو تکنیکال استفاده از تگ کنونیکال ( Canonical ) است که با این تگ می توان صفحه اصلی  یا صفحه ای که باید در موتورهای جستجو رتبه بندی شود را مشخص کرد. با افزونه یواست سئو براحتی می توان برای هر صفحه ای URL خاصی تعریف کرد. این افزونه کار را بسیار راحت نموده و لینک های تعریف شده را به صورت خودکار به تمام صفحات سایت می افزاید؛ این کار از ایجاد مشکل محتوای تکراری که ممکن است از آن در سایت بی اطلاع باشید جلوگیری می کند.

۵.امنیت وب سایت

آموزش سئو تکنیکال
آموزش سئو تکنیکال

یک وب سایت زمانی که روی آن سئو تکنیکال انجام شود یک سایت امن محسوب می شود؛ امروزه ایمن کردن سایت یک نیاز اساسی برای تضمین حریم خصوصی کاربران است. برای ایمن سازی وب سایت های وردپرس کارهای زیادی می توان انجام داد و یکی از مهم ترین کارها پیاده سازی HTTPS است. وجود HTTPS به کاربران و صاحبان سایت ها اطمینان می دهد که هیچ کس نمی تواند داده هایی را که بین مرورگر و سایت ارسال می شود را رهگیری کند.

برای پیاده سازی HTTPS در سایت به یک گواهی به اصطلاح SSL نیاز است. گوگل اهمیت امنیت سایت ها را تصدیق می کند و HTTPS  را به یک سیگنال رتبه بندی تبدیل کرده است؛ در رتبه بندی گوگل وب سایت های امن (دارای HTTPS ) بالاتر از معادل های ناامن هستند. در اکثر مرورگرها راحتی امکان بررسی اینکه وب سایتی HTTPS است یا خیر وجود دارد؛ در صورت ایمن بودن سایت در سمت چپ نوار جستجوی مرورگر قفلی قابل مشاهده خواهد بود.

ssl

۶. داده های ساختار یافته Structured Data در سایت

داده های ساختاریافته ( Structured Data ) به موتورهای جستجو در درک بهتر وب سایت، محتوا یا حتی کسب و کار کمک می کنند. با استفاده از داده های ساختاریافته می توان به موتورهای جستجو فهماند که در سایت چه دستوراتی وجود دارد یا چه نوع محصولی به فروش می رسد؛ همچنین می توان از این طریق جزئیات بیشتری را در مورد آن محصول یا دستورالعمل ارائه داد. با توجه به اینکه اطلاعات را در فرمت ثابتی می توان ارائه داد موتورهای جستجو به راحتی می توانند آن را پیدا کرده و درک کنند؛ در نتیجه گوگل به محتوای سایت اهمیت بیشتری خواهد داد. پیاده سازی داده های ساختار یافته می تواند مزایای بیشتری از درک بهتر موتورهای جستجو برای مدیران سایت به ارمغان بیاورد؛ همچنین محتوا را برای قرار گرفتن در نتایج بالای جستجو واجد شرایط می دانند.

۷.وجود نقشه سایت

وجود نقشه سایت XML
وجود نقشه سایت XML

به عبارت ساده نقشه سایت لیستی از تمام صفحات سایت است که به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت عمل می کند. با استفاده از این نقشه اطمینان می یابید که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت ندیده نمی گیرند.  نقشه سایت اغلب در پست‌ها، صفحات، برچسب ‌ها یا سایر انواع پست سفارشی دسته‌بندی می ‌شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح برای هر صفحه است.

نقشه سایت

معمولا یک وب سایت اگر ساختار لینک داخلی داشته باشد که به خوبی تمام محتواهای صفحات به هم متصل شوند، نیازی به نقشه سایت ندارد. اما همه سایت ها ساختار لینک دهی داخلی خوبی ندارند؛ بنابراین داشتن نقشه سایت برای این سایت بسیار مفید خواهد بود.

۸.استفاده از تگ های hreflang  در وب سایت های بین المللی

استفاده از تگ های Hreflang یک راه سئو تکنیکال برای سایت های چند زبانه است که می خواهند محتوای واحدی را به چند زبان برای کاربران مختلفی نمایش دهند. این تگ ها به گوگل کمک می کند به هر کاربری با زبانی مشخص محتوای نوشته شده با همان زبان را نشان دهد. تگ های Hreflang  مشکل محتوای تکراری را حل می کنند؛ زیرا با وجود این تگ ها گوگل بر اساس منطقه ای که کاربر جستجو می کند محتوا را به او ارائه می کند. بهینه سازی وب سایت های بین المللی کاملاً تخصصی است و برای رتبه بندی این سایت ها باید سئو چند زبانه را روی آن ها انجام داد.hreflang

 

معرفی ابزارهای سئو تکنیکال

ابزارهای آنلاین رایگان و پولی بسیار متنوعی برای بررسی سئو تکنیکال سایت ها وجود دارد:

 

جمع بندی

نکات بسیاری پیرامون سئو تکنیکال وجود دارد که در این مقاله به صورت سطحی به آن ها اشاره کردیم. استفاده از ابزارهای بررسی سئو تکنیکال می تواند مدیران سایت را در جهت بهینه سازی فنی آن یاری دهد. در صورتی که سایت از نظر سئو فنی عملکرد درستی داشته باشد در رتبه بندی بالای گوگل قرار می گیرد.

در پایان پیشنهاد میکنیم برای یادگیری مباحث پیچیده سئو تکنیکال در کارگاه ۱۵ ساعته سئو تکنیکال وبسیما شرکت کنید. (پیشنهاد سئواستاد)

پایدار باشید.

منبع:

https://yoast.com/what-is-technical-seo

https://ahrefs.com/blog/technical-seo

 

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

امتیاز شما به این مقاله؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۴.۳ / ۵. تعداد رای: ۷

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

    1. جناب رستم زاده پیشنهاد میکنم که دوره سئو تکنیکال وبسیما رو بگذرونید…
      تو این دوره به زبان ساده به مباحث سئو تکنیکال پرداخته شده و خود من هم این دوره رو گذروندم.

  1. من هر کاری می کنم نمی تونم سرعت سایتم رو بهبود بدم و خیلی کند هست. تمام عکس ها رو به حداقل تعداد و حداقل حجم رسوندم. سئو تکنیکال بلد نیستم و نمی دونم چجوری میشه مثلا حجم کدها رو پایین آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا