سئو

تگ کنونیکال چیست؟ آموزش استفاده در وردپرس + کاربرد

فاکتورهای بسیاری روی سئو سایت تاثیر گذارند؛ یکی از این موارد وجود صفحات و محتواهای مشابه و تکراری در سایت است که روی رتبه بندی سایت از نظر گوگل می تواند تاثیر منفی بگذارد. در این مواقع ممکن است گوگل نتواند صفحه اصلی و هدف را از سایر محتواها و صفحات مشابه تشخیص دهد و دچار اشتباه شود. برای رفع این مشکل باید از تگ کنونیکال در سایت استفاده کرد تا در گوگل را در شناسایی صفحه هدف کمک کرد. در این مقاله در مورد کاربرد تگ کنونیکال و نحوه استفاده آن در وردپرس، مطالب مفیدی را بیان می کنیم.

تگ کنونیکال (Canonical Tag) چیست؟

معمولا  متخصصان سئو از ترفند تگ کنونیکال برای مشخص کردن صفحه اصلی از بین چند صفحه مشابه به گوگل استفاده می کنند. در صورتی که در سایت دو یا سه صفحه با یک کلمه کلیدی مشترک ایجاد شده باشند و یکی از این صفحات، صفحه هدف تعیین شده باشد؛ باید کنونیکال دو صفحه دیگر به صفحه هدف داده شود. به این ترتیب زمانی که کاربران کلمه کلیدی مدنظر را جستجو می کنند صفحه ای در نتایج گوگل دیده می شود که تگ کنونیکال به آن اشاره می کند. در نتیجه از ایجاد محتوای تکراری و جریمه شدن توسط گوگل جلوگیری می شود و سئو سایت را بهبود می بخشد.

اگر برای شناسایی صفحات و محتواهای مشابه از تگ کنونیکال در سایت استفاده نشود؛ خود گوگل از بین چندین صفحه تکراری یکی را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کرده و خزش، ایندکس و رتبه بندی می کند. این کار ممکن است به ضرر سئو سایت تمام شود؛ زیرا امکان دارد صفحه انتخابی از نظر گوگل، صفحه مهم و اصلی سایت نباشد.

چنانچه صفحات تکراری در سایت وجود داشته باشند و از تگ کنونیکال نیز استفاده نشود در ایندکس و ثبت این صفحات در موتورهای جستجو مشکلاتی به وجود می آید که به شرح زیر است.

  • در این حالت به جای اینکه منابع خزش ربات های موتورهای جستجو صرف پیدا کردن و خزش صفحات مهم سایت شود برای ایندکس کردن صفحات تکراری هدر می روند.
  • خزنده های گوگل نمی توانند تشخیص دهند که از بین چندین صفحه تکراری کدام یک را خزش و ایندکس کرده و رتبه بندی کنند.
  • این صفحات از لحاظ محتوایی و کلمه کلیدی مشابه هم هستند از این رو موتورهای جستجو نمی توانند تشخیص دهند کدام صفحه ارزش بیشتری دارد.

این مشکلات مربوط به ایندکس صفحات و سئو سایت با به کارگیری تگ کنونیکال بر طرف می گردند؛ در نتیجه صفحه هدف و مهم تر برای ایندکس و رتبه بندی به گوگل شناسانده می شود. به عبارت دقیق تر با استفاده از این تگ به گوگل فهمانده می شود که صفحات مشابه را به عنوان صفحات تکراری لحاظ نکند و صفحه ای را که می خواهیم در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود به گوگل معرفی می کنیم.

کاربردهای تگ کنونیکال در سئو

درک کاربرد تگ کنونیکال در سئو ارتباط مستقیمی با مفهوم محتوای تکراری در سایت دارد. زمانی که در سایت دو صفحه با محتوای یکسان و مشابه ولی با آدرس های متفاوت وجود داشته باشد، مشکل محتوای تکراری در سایت ایجاد می شود. دو روش برای حل این مشکل وجود دارد؛ استفاده از ریدایرکت در صورتی که نیازی نباشد هر دو صفحه به کاربران نمایش داده شود و روش دیگر به کاربردن تگ کنونیکال (Canonical) است. در نتیجه یکی از کاربردهای مهم تگ کنونیکال در سئو سایت جلوگیری از تولید محتوای تکراری در سایت است.

 

آموزش تنظیم و استفاده تگ کنونیکال در وردپرس

 برای اینکه تگ کنونیکال را به یک صفحه اضافه کنیم می توان از طریق دو افزونه قدرتمند برای این منظور بهره برد.

از طریق افزونه یوست (Yoast) و  رنک مث (Rank Math)

اگر بر روی سایت افزونه یوست یا رنک مث را نصب کنید در قسمت پیشخوان وردپرس با ورود به صفحه هر نوشته در پایین صفحه، بخشی با عنوان canonical tag (نشانی قانونی) دیده می شود که در زیر آن یک بخش خالی وجود دارد. در این قسمت باید آدرس صفحه اصلی و هدف را وارد کنید؛ در این صورت موتورهای جستجو با استفاده از این آدرس صفحه اصلی را شناسایی می کنند و  احتمالا آن را در نتایج جستجوی گوگل نشان نمی دهند.

کنونیکال در افزونه یوست سئو

جمع بندی

از تگ کنونیکال برای شناساندن صفحه اصلی و هدف به گوگل استفاده می شود؛ در این صورت موتورهای جستجو در انتخاب، خزش و ایندکس صفحات مشابه از صفحه اصلی کمتر دچار مشکل می شوند.

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا