سئو

راهنمای تحقیق کلمات کلیدی + معرفی بهترین ابزارها

برای داشتن یک استراتژی موفق سئو باید تحقیق کلمات کلیدی به درستی انجام شود؛ زیرا امر یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل سئو به شمار می رود. جستجوی کلید واژه در سطوح مختلف باید توسط متخصص سئو برای وب سایت انجام شود چرا که کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت از لحاظ سئو بسیار اهمیت دارند. فرآیند ریسرچ کیورد به روش های مختلفی انجام می شود که در این مقاله از وبسایت سئواستاد به معرفی آن ها می پردازیم. اگر می خواهید در مورد مفهوم تحقیق کلمات کلیدی و چگونگی پیدا کردن کلید واژه ها بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله را به بعد موکول نکنید.

کلیدواژه کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی در سئو
کلمه کلیدی در سئو

کلمات یا عباراتی که توسط کاربران برای بدست آوردن اطلاعات در مورد آن ها در اینترنت جستجو می شود، کلمه کلیدی گفته می شود. کاربر از طریق جستجوی کلمه کلیدی به صفحه نتایج گوگل هدایت می شود و در نهایت سایت مورد نظر را که حاوی آن کلمه کلیدی است انتخاب می کند. کلمه کلیدی همان عبارتی است که کاربر هدف در گوگل سرچ می کند.

تحقیق کلمات کلیدی چگونه فرآیندی است؟

در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی فردی که این کار را انجام می دهد با زبانی که کاربر هدف عبارات کلیدی را جستجو می کند آشنا می شود. این زبان از ترکیب واژه های کلیدی مختلفی تشکیل شده که مخاطب توسط آن ها محصولات، خدماتی یا مطلبی را جستجو می کند. در ادامه فرایند تحقیق کلمات کلیدی باید با انجام تحلیل، مقایسه و اولویت بندی بهترین کلمات کلیدی مناسب، این فرایند را تکمیل کرد. به طور کلی تحقیق کلمات کلیدی برای بدست آوردن بینش درستی از کاربران و نحوه سرچ کردن کاربر است تا بتوان محتوایی بهبود یافته تری را تولید کرد.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

مهم ترین و تنهاترین تکنیک عملی که از طریق آن می توان متوجه شد که در نهایت کاربر هدف در موتورهای جستجو چه واژه ای را برای سرچ وارد می کند همین تحقیق کلمات کلیدی است. با این روش می توان محتوایی تولید کرد که درصد بیشتری از مخاطبان به دنبال آن ها هستند و در نتیجه ترافیک بالایی از گوگل بدست خواهد آمد. اگر این فرآیند با دقت پیاده سازی شود می تواند موجب موفقیت در دیگر جنبه های استراتژی سئو گردد.

چه زمانی نیاز به انجام تحقیق کلمات کلیدی است؟

چه زمانی نیاز به انجام تحقیق کلمات کلیدی است؟

اولین گام برای سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، انجام تحقیق کلمات کلیدی است. همچنین برای مواردی چون گسترش کسب و کار، ارائه خدمات جدید، یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا و بهینه سازی محتوای فعلی سایت انجام فرآیند تحقیق در مورد کلیدواژه ها ضروری به نظر می رسد.

چگونگی پیدا کردن کلمات کلیدی

فرآیند تحقیق کلمات کلیدی زمانی آغاز می شود که ما در مورد اینکه «یک مشتری برای پیدا کردن کسب و کار یا سایت خاصی از چه کلمات کلیدی برای جستجو استفاده می کند»، فکر می کنیم. بعد از این مرحله می توان با استفاده از ابزارهای تحقیق کلیدواژه ها به گسترش ایده ها و افزایش کلمات کلیدی پرداخت. در حال حاضر پیدا کردن کلمات کلیدی کاری بسیار راحتی است ولی برای انجام دقیق و درست آن باید دو نکته مهم را مدنظر قرار داد:

  1.  باید از حوزه کاری سایت مورد نظر شناخت خوبی بدست آورد؛ درک کامل از کسب وکار می تواند تا حد زیادی موفقیت این فرآیند را تضمین کند. اگر پروژه سئو و یافتن کلمات کلیدی را به شرکت های فعال در این زمینه می سپارید باید به آن ها کمک کنید از کسب وکار شما به دَرک درست و کاملی برسند. هر شرکت سئو سایت باید طی برگزاری جلسات توجیهی بتواند با برقراری ارتباط درست با کارفرما حوزه کاری او را به درستی درک کند تا بتواند فرایند تحقیق کلمات کلیدی را به بهترین شکل انجام دهد.
  2. فرد یا تیمی که کار تحقیق کلمات را برعهده دارند باید به خوبی با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی آشنا باشند و بتوانند به درستی از این ابزارها در جهت رسیدن به هدف استفاده کنند.

برای تحقیق کلمات کلیدی به چه ابزارهای نیاز است؟

برای تحقیق کلمات کلیدی به چه ابزارهای نیاز است؟
برای تحقیق کلمات کلیدی به چه ابزارهای نیاز است؟

شاید بتوان گفت تحلیل سایت رقبا یک منبع خوب برای پیدا کردن کلیدواژه های مرتبط با سایت شما است؛ ولی در نظر داشته باشید که ممکن است رقبا نیز برخی از کلمات مهم با میزان سرچ بالا را هنوز در سایت شان استفاده نکرده باشند. در اینجا ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمات جدید به کار می آیند. تمام این ابزارها دارای الگوریتم یکسانی هستند؛ زمانی که کلمه کلیدی اصلی به هر یک از این ابزارها داده شود آن ها از پایگاه داده خود لیستی از کلیدواژه های مرتبط با آن کلمه اصلی را نمایش می دهند.

برای استخراج کلمات کلیدی ابزارهای مختلف رایگان و پولی وجود دارد که در بیشتر موارد ابزارهای رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی مناسب کفایت می کند و نیازی به خرید ابزارهای پولی نخواهید داشت. اما اگر می خواهید از امکانات بیشتر این ابزارها استفاده کنید و در وقت خود صرفه جویی نمایید می توانید یکی از این ابزارهای تجاری را خریداری کنید. برخی از این ابزارها شامل keywordtool و KWfinder است که با پرداخت هزینه امکان خرید آن ها وجود دارد. در ادامه یکی از بهترین ابزارها را خدمت شما معرفی می کنیم.

ابزار Keywordtool : این ابزار از لحاظ دقت اعداد و آمار یکی از بهترین ابزارهای تجاری تحقیق کلمات کلیدی است. با پرداخت هزینه مشخص می توان آمار مربوط به کلیدواژه های مختلف را بررسی و مشاهده کنید.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی

نحوه بررسی و آنالیز عبارت کلیدی

داشتن کلمات کلیدی زیاد مفید است ولی پیدا کردن بهترین این کلید واژه ها و بررسی هر یک از آن ها کار دشواری خواهد بود. یک راه حل آسان در تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن بهترین این کلمات استفاده از سَنجه های سئو (SEO metrics) است. دو مورد از اصلی ترین سنجه های سئو که می توان توسط آن ها بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کرد شامل میزان جستجو (Search Volume) و سختی کلیدواژه (Keyword Difficulty) است.

چگونه کلمات کلیدی را اولویت بندی کنیم؟

در نهایت فرآیند تحقیق کلمات کلیدی با اولویت بندی آن ها به پایان می رسد؛ البته به طور قطعی نمی توان این مرحله را آخرین گام فرآیند ریسرچ کیورد تلقی کرد. اولویت بندی کلمات کلیدی باید در طول انجام فرآیند صورت گیرد. در طی مراحل یافتن کلمه کلیدی، سنجش معیارها و دسته بندی آن ها باید سوالاتی را در مورد پتانسیل جذب ترافیک توسط کلیدواژه انتخابی، میزان رقابت روی این کلمه کلیدی، کارهایی که برای رتبه گرفتن باید انجام دهید، آیا در مورد این کلمه کلیدی تولید محتوا انجام داده شده، آیا اکنون در این کلیدواژه رتبه ای دارید و بسیاری از سوالات از این دست را باید از خودتان بپرسید. همچنین بررسی کنید که ترافیک ورودی به سایت از طریق این کلمات کلیدی تا چه اندازه برای کسب و کار و فروش شما ارزش داشته است.

جمع بندی

در هر پروژه سئو مهم ترین و اولین گام، انجام فرایند تحقیق عبارات کلیدی و ایجاد لیستی جامع از کلمات کلیدی است. دقت کنید که کلمات کلیدی مبنایی برای تولید محتوای جدید و on-page SEO سایت هستند که نه تنها در آغاز پروژه سئو بلکه در طول پروژه باید تحقیق روی این کلمات انجام شود. در حال حاضر به دلیل ایجاد رقبای جدید، تغییرات بازار و نیازهای مخاطبان و تغییرات مربوط به الگوریتم های گوگل انجام فرآیند تحقیق کلمات کلیدی به صورت دوره ای امری ضروری به نظر می رسد. با مطالعه این مقاله توانستید اطلاعات پایه ای و مفیدی را در مورد مراحل تحقیق کلمات کلیدی کسب کنید. در پایان پیشنهاد میکنم دوره تدوین استراتژی سئو وبسیما را تماشا کنید. در این دوره به صورت مفصل در مورد چگونگی پیداکردن عبارات کلیدی پرجستجو و کار با ابزارهای Keyword tool ، Semrush ، Keyword planner و Kwfinder آموزش داده شده است. (پیشنهاد سئواستاد)

 

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

مهدی قلی پور

من مهدی قلی پور هستم ❤️ عاشق سئو ❤️ اینجام تا دانش و تجربیاتم رو با شما به اشتراک بزارم.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. یه سایت خیلی خوبی هست به اسم کیورد چی که ایرانی هم هست و برای تحقیق کلمات کلیدی ازش استفاده می کنم و خیلی تجربه کاربری خوبی هم داره. من به دوستان پیشنهاد می کنم یه سر به این سایت بزنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا