معرفی ۱۰ ابزار سئو (رایگان و پولی)
برای اینکه متخصصین سئو بتوانند کار خود را با کیفیت بیشتری انجام دهند، از ابزارهایی استفاده میکنند که ممکن است رایگان یا پولی باشند. در این مقاله میخواهیم بهترین ابزاهای سئو سایت را به شما معرفی کنیم تا بتوانید برای رشد سایت خود از آن استفاده کنید. با سئو استاد همراه باشید.
۱) گوگل سرچ کنسول؛ قدرتمندترین ابزار سئو
گوگل سرچ کنسول را میتوان رایجترین و پرکاربردترین ابزار رایگان برای سئوکاران دانست که میتواند شما را از زیر و بم اتفاقاتی که در سایتتان افتاده است، آگاه کند. با استفاده از این ابزار میتوانید به راحتی تعداد کلیکها و ورودیهای سایت را بررسی کرده و به کلمههای کلیدی پرطرفدار در زمینه کسب و کارتان پی ببرید.
مهمترین اطلاعاتی که از طریق گوگل سرچ کنسول به دست میآیند، عبارتند از:
– تعداد ایمپرشن و کلیک سایت
– کلمات کلیدی سرچ شده برای کسب و کار شما
– انواع خطاهای تکنیکال سایت مانند ۴۰۴، لینکهای شکسته
– امکان ثبت نقشه سایت یا سایت مپ
– نمایش لینکهای داخلی در سایت
و …
۲) گوگل آنالیتیکس؛ ابزاری رایگان اما دقیق
گوگل آنالیتیکس هم یکی دیگر از بهترین ابزارهای سئو برای متخصصین است که به صورت رایگان در دسترس شما قرار گرفته است؛ در این سایت هم، موتور جستجوی گوگل اطلاعات دقیقی از عملکرد وبسایت را در اختیار شما قرار میدهد که مهمترین آنها عبارتند از:
– گزارش تحلیلی از رفتار بازدیدکنندگان در سایت
– گزارش کامل از میزان بازدید سایت
– نمایش پرترافیکترین لینکهای سایت
– ارائه اطلاعاتی درباره مدت زمان حضور بازدیدکننده در سایت
– نمایش لینکها و محتواهایی که بیشتری بازدید را داشتهاند
بنابراین میتوان گفت که قرار گرفتن گوگل آنالیتیکس در کنار سرچ کنسول، به متخصصان سئو کمک میکند تا به خوبی رفتار کاربران را تحلیل کرده و نقاط عطف کسب و کار خود را برای افزایش نرخ تبدیل، شناسایی کنند.
۳) اسکریمینگ فراگ؛ ابزاری برای سئو تکنیکال
اگر برای پیدا کردن جزئیترین مشکلات تکنیکال سایت خود به دنبال یک ابزار رایگان هستید، حتما از screaming Frog استفاده کنید. این ابزار مانند یک کراولر (خزنده) در سایت شما میگردد و کلیه خطاهای تکنیکال را که شامل موارد زیر هستند، به شما نشان میدهد:
– صفحاتی که عنوان یا h1 ندارند
– صفحاتی که متا دیسکریپشن یا عنوان سئوی آنها بهینه نیست
– تصاویری که حجم زیادی داشته و سرعت سایت را کند میکنند
– URL های دارای ایراد یا شکسته
– صفحاتی که از نظر Canonical دارای ایراد هستند
و …
در نسخه پولی اسکریمینگ فراگ، شما میتوانید موارد پیشرفتهتر دیگری هم مانند مشکلات موجود در سایتهای چندزبانه، معماری وبسایت و صفحه بندی سایت را مشاهده کنید.
۴) Page Speed Insights؛ ابزار رایگان دیگری از گوگل
یکی دیگر از بهترین ابزارهای سئو که گوگل ارائه داده است، Page Speed Insights نام دارد. این ابزار رایگان میتواند اطلاعات بسیار دقیقی را درباره سرعت بارگذاری صفحات سایت در موبایل و دسکتاپ به شما ارائه دهد و دقیقا بگوید که کدام اِلمانها باعث کم شدن سرعت سایت شدهاند. بنابراین با استفاده از Page Speed Insights میتوانید از دید مخاطب به سایت خود نگاه کرده و متوجه شوید که چقدر طول میکشد تا اصلیترین اِلمانهای صفحه شما به او نمایش داده شوند. این ابزار سرعت سایت را بر اساس پارامترهای مختلفی میسنجد که عبارتند از:
– FCP یا اولین اِلمان گرافیکی بامعنایی که در سایت نمایش داده شده و باید زیر ۱۸۰۰ میلی ثانیه لود شود.
– LCP یا بزرگترین اِلمان گرافیکی بامعنا که باید زیر ۲۵۰۰ ثانیه لود شود.
– CLS یا شِمای کلی از چیدمان اِلمانها در سایت که باید زیر ۰.۱ ثانیه مشخص شود.
۵) ابزار موبایل فِرِندلی تست
بررسی الگوریتمهای موتورهای جستجو نشان میدهند که ریسپانسیو بودن سایت یا سازگاری آن با گوشیهای موبایل، یکی از اصلیترین معیارها برای رتبه بندی سایتها است. در نتیجه نیاز است با استفاده از ابزار Mobile Friendly Testing این موضوع را بررسی کرده و نحوه عملکرد سایت خود را در موبایل بررسی کنید.
۶) ابزار KWFinder؛ ابزاری برای یافتن کلمه های کلیدی
یکی از چالشهای اصلی متخصصین سئو، پیدا کردن کلمههای کلیدی برای هر کسب و کار است که بیشترین سرچ را داشته باشد. در این زمینه، بهترین ابزار سئو برای متخصصین، KWfinder نام دارد که میتواند با ارائه اطلاعات دقیق درباره کلمههای کلیدی و میزان سختی رقابت در آنها، در افزایش ترافیک سایت به شما کمک کند. باید بدانید که نسخه رایگان KWFinder تنها ۱۰ روز در دسترس است و اطلاعات کاملی را هم در اختیار شما قرار نمیدهد؛ به همین دلیل بهتر است اشتراک ماهانه یا پولی این سرویس را خریداری کنید که دادههای زیر را در اختیار شما قرار خواهد داد:
– جستجوی کلیدواژههای مشابه با کلمه کلیدی اصلی و تشکیل ابر کلمه
– تحلیل میزان سختی کلمه کلیدی بر اساس سایتهای رقیب
– نمایش تعداد دقیق جستجوی هر کلیدواژه در طول یک ماه
– پیدا کردن کلمه های کلیدی لانگ تیل (long tail keywords) برای یک محتوا
– جستجوی انواع کلیدواژههایی که رقبای شما در آنها رتبه دارند
۷) Semrush؛ ابزاری عالی برای بررسی بک لینک
اگر میخواهید چند ابزار مختلف را در دل یک ابزار داشته باشید، پیشنهاد ما خرید اکانت ماهانه سِمراش (Semrush) است. این ابزار محبوب را میتوانید برای تحلیل رقبا، تحقیق کلمههای کلیدی، بررسی لینکهای خارجی سایت استفاده کنید.
۸) SimilarWeb؛ ابزاری مفید برای جایگزینی الکسا
ابزار سیمیلار وب، سرویس تحلیلِ ترافیکِ سایت است که دادههایی درباره تعداد بازدیدکنندگان سایت، اینکه از کجا وارد سایتمان شدهاند، با جستوجوی کدام کلمه کلیدی به سایت ما رسیده اند و معیارهای دیگر در اختیارمان قرار میدهد.
۹) سئو سیگنال؛ ابزاری ایرانی برای بررسی سئو سایت
سئو سیگنال ابزاری برای آنالیز رقبا همراه با ردیابی کلمات در گوگل و بررسی مشکلات فنی و سئویی وبسایت همراه با گزارش های متنوع و حرفه ای است. مهمترین اطلاعاتی که از طریق seosignal به دست میآورید، عبارتند از:
- آنالیز سایت های فارسی زبان و دریافت رتبه ها و کلمات آن ها و همچنین تحقیق کلمات کلیدی
- نظارت و بررسی کامل رتبه کلمات کلیدی در گوگل با استفاده از گزارش های متنوع و امکان رصد جایگاه رقبا
- بررسی فاکتورهای مختلف و مهم سئو داخلی و تکنیکال سایت با استفاده از اینترنت ایران و خارج از ایران
۱۰) ابزار Rich Results Test؛ برای چک کردن اسکیما
یکی از ابزارهای تخصصی سئو که تنها یک کار برای شما انجام میدهد، Rich Results Test است. این ابزار با بررسی کُدهای مربوط به اسکیمای سایت، مشکلات آنها را در قالب یک گزارش در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید قبل از انتشار، آنها را برطرف کنید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که دادههای شما با استانداردهای Schema.org مطابقت دارد و به خوبی در موتورهای جستجو مثل گوگل نمایش داده میشود.
سخن پایانی
امروزه به قدری تنوع ابزار سئو برای متخصصین زیاد شده است که میتواند شما را در ابتدای مسیر گیج کند؛ باید بدانید که بهترین ابزار سئو برای هر متخصص، ممکن است متفاوت باشد. بنابراین شما باید ابتدا هدف خود را برای استفاده از ابزار مشخص کرده و سپس به سراغ انتخاب بهترین گزینه بروید. در این مقاله از سئو استاد ۱۰ ابزار خوب برای متخصصین سئو در زمینههای مختلف مانند لینک سازی، تحقیق کلمه کلیدی، آنالیز و گزارش گیری را معرفی کردیم که به صورت رایگان و پولی میتوانید از آنها استفاده کنید.
مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.