سئو

الگوریتم پاندا چیست و چه سایت هایی مشمول جریمه آن می شوند؟

حتماً برای شما هم پیش آمده است که یک موضوع خاص را در گوگل سرچ کنید و با باز کردن لینک های نتایج جستجو، کلافه و نا امید شوید چرا که محتوایی بی کیفیت، کوتاه و بی سر و ته در مقابل شما قرار گرفته است و تازه این تمام ماجرا نیست و ممکن است با سیلی از تبلیغات نامرتبط و آزاردهنده هم مواجه شوید؛ مسلماً اغلب ما در چنین شرایطی، عطای جستجو در گوگل را به لقایش بخشیده ایم و به فکر راه چاره دیگری بوده ایم؛ به همین دلیل گوگل حدود ۱۱ سال پیش تصمیم گرفت که با استفاده از تکنیک های خاصی، سطح نارضایتی کاربران را کاهش دهد.

یکی از راه هایی که گوگل برای پیشگیری از بالا آمدن سایت هایی که محتوایی بی کیفیت و به درد نخور ارائه می دهند، اتخاد کرد، استفاده از الگوریتم پاندا بود. این الگوریتم از زمان راه اندازی آن، یکی از موفق ترین آپدیت های موتور جستجوی گوگل محسوب می شود که توانسته با کمک به ارائه محتوای سودمند به کاربران، سطح رضایت آن ها را بالا ببرد. به منظور کسب اطلاع بیشتر از مفهوم الگوریتم پاندا و چگونگی عملکرد آن، تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبسایت سئواستاد به این موضوع بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا چیست؟

در سال ۲۰۱۱، موتور جستجوی گوگل، یکی از سختگیرانه‎ ترین و رسمی ترین الگوریتم های خود را به نام الگوریتم پاندا معرفی کرد.  گوگل این الگوریتم را با هدف کنترل کیفیت محتوای وب سایت های مختلف طراحی و ایجاد کرده است. درست است که نام این الگوریتم از یک خرس بامزه و تنبل گرفته شده است ولی از قرار معلوم این خرس بازیگوش وسواس زیادی برای بررسی کیفیت محتوای وب سایت ها دارد و آن ها را درست و حسابی زیر و رو می کند و اگر در وب سایت خود محتوای بی کیفیت، نامناسب، کپی شده و غیر استاندارد یا اسپم داشته باشید، مشمول جریمه های این پاندا می شوید.

الگوریتم پاندا چه وظایفی دارد؟

مهم ترین وظیفه الگوریتم پاندا، جلب رضایت کاربران به واسطه ارائه محتوای باکیفیت است. گوگل پس از معرفی الگوریتم پاندا اعلام کرد که اگرچه تا زمان رونمایی از این الگوریتم، به روز رسانی های مختصری داشته است، ولی با استفاده از این الگوریتم تصمیم دارد رتبه سایت هایی را که دارای محتوای بی کیفیت و غیر مفید برای کاربران هستند کاهش دهد و به جای آن جایگاه وب سایت هایی را که مطالبی منحصر به فرد و جامع و کامل برای کاربران تولید می کنند، ارتقا دهد. به عبارت دیگر، هدف و وظیفه اصلی الگوریتم پاندا این است که سایت هایی را که با استفاده از روش های غیر اصولی سعی در کسب رتبه های بالا در گوگل دارند، از گردونه رقابت خارج کند و با معرفی وب سایت های ارزشمند به کاربران، رضایتمندی آن ها را افزایش دهد.

الگوریتم پاندا مرتباً به روز رسانی می شود پس اگر وب سایتی دارید و سعی می کنید جایگاه ممتازی را در نتایج جستجوی گوگل به دست آورید، یادتان باشد که حتماً به دنبال راه های اصولی برای کسب رتبه بالا باشید.

معیار کیفیت برای الگوریتم پاندا چیست؟

معیار کیفیت برای الگوریتم پاندا چیست
معیار کیفیت برای الگوریتم پاندا چیست
  1. کپی کردن ممنوع! : یادتان باشد، همیشه آسان ترین کارها، بهترین آن ها نیستند. گوگل میانه ای با محتوای کپی شده ندارد و کاربران هم مسلماً از اینکه به سایت های مختلف بروند و فقط یک محتوای تکراری را ببینند خوششان نمی آید. در هر حال محتوای کپی نه ارزش کیفی برای کاربران دارد و نه ارزشی برای گوگل و اگر هم فکر می کنید که با دستکاری زمان انتشار محتوا روی سرور می توانید خود را به عنوان اولین سایت انتشار دهنده محتوا جا بزنید، پس هنوز الگوریتم پاندا و گوگل را درست نشناخته اید و مطمئن باشید که در معرض جریمه شدن از سوی گوگل هستید.
  2. در هماهنگی محتوا و موضوع سرچ بکوشید: بهتر است دست از بازی بردارید و به جای اینکه بخواهید با تکرار کلمات کلیدی محتوای خود را مرتبط با سرچ کاربر نشان دهید، محتوای با کیفیت و صد البته مرتبط تولید کنید زیرا کاربران وقتی احساس کنند فریب خورده اند با نارضایتی صفحه شما را ترک می کنند و الگوریتم پاندا نیز با اطلاع از این موضوع؛ وب سایت شما را مشمول جریمه می کند.
  3. کلمات کلیدی تکراری دیگر کارساز نیست: سال ها پیش تکرار کلمات کلیدی می توانست به سئوی سایت کمک کند ولی امروزه این کار بجز اینکه محتوای شما را ماشینی و بی معنا کند، سود دیگری ندارد؛ بنابراین بهتر است به جای استفاده از این الگوهای تاریخ مصرف گذشته، محتوایی ارزشمند برای کاربران تولید کنید و هر کجا که لازم بود کلمات کلیدی را در آن بگنجانید.
  4. محتوای بی کیفیت دشمن وب سایت شماست: محتوای بی کیفیت، کاربر را از سایت شما فراری می دهد و مطمئن باشیدکه این سرخوردگی کاربر از سایت شما از چشمان تیزبین الگوریتم پاندا پنهان نمی ماند و تلافی آن را خواهد کرد. مطالب قدیمی و اطلاعات ضعیف، جملات نامفهوم و بی سر و ته، اشتباهات تایپی و املایی می توانند مصداق محتوای بی کیفیت باشند.
  5. افراط در تبلیغات مخرب است: حتماً برای شما هم پیش آمده است که وارد سایتی شده اید و از شرق و غرب آن، انواع و اقسام تبلیغات مرتبط و غیر مرتبط با محتوای سایت پدیدار شده اند و شما فقط باید چند دقیقه وقت بگذارید تا تبلیغات را ببندید و از شر آن ها خلاص شوید. چنین محتوایی مسلماً هیچ جاذبه ای برای کاربر ندارد و از این رو، الگوریتم پاندا هم آن را برنمی تابد.

از کجا بفهمیم که پاندای گوگل را خشمگین کرده ایم؟

از کجا بفهمیم که پاندای گوگل را خشمگین کرده ایم؟

اگر الگوریتم پاندا به هر دلیلی، محتوای سایت شما را بی ارزش قلمداد کند، مطمئناً رتبه شما در نتایج سرچ گوگل تنزل پیدا می کند و متعاقب آن، آمار بازدید از سایت شما کم می شود؛ بنابراین مراقب باشید تا در هیچ قسمتی از سایت خود از محتوای مشکل دار استفاده نکنید، زیرا ممکن است همین امر بهانه ای برای جریمه شما شود.

چگونه از خشم پاندای گوگل رهایی پیدا کنیم؟

معمولاً بالا بردن رتبه‌ وب ‌سایتی که به وسیله الگوریتم پاندا جریمه شده، سخت و زمان‌ بر است. اما نباید نا امید باشید زیرا می توانید با تولید محتوای منحصر به‌فرد، نتایج گوگل را به نفع خودتان تغییر دهید.
به این نکته هم توجه کنید که سئوی فنی سایت می تواند در رتبه بندی گوگل مؤثر باشد ولی نقشی در الگوریتم پاندا ندارد و الگوریتم پاندا غالباً روی محتوا تمرکز دارد.

چگونه شامل جریمه الگوریتم پاندا نشویم؟

چگونه شامل جریمه الگوریتم پاندا نشویم؟
چگونه شامل جریمه الگوریتم پاندا نشویم؟

تا حدودی با عملکرد و حساسیت الگوریتم پاندا آشنا شدید، ولی برای اطمینان بیشتر از اینکه الگوریتم پاندا شما را مشمول جریمه نمی کند، به موارد زیر دقت کنید:

  • به طور کلی از نرم افزارهای تولید خودکار محتوا استفاده نکنید.
  • کاربران را به صفحات پر از تبلیغات ارجاع ندهید و در نمایش تبلیغات زیاده روی نکنید.
  • ظاهر وب‌ سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که محتوای بخش های مختلف به سهولت در دسترس کاربران قرار بگیرند.
  • از تکرار بی مورد کلمات کلیدی اجتناب کنید.
  • محتوای خود را برای کاربران بنویسید نه برای گوگل.
  • به کیفیت محتوا بیشتر از کمیت آن توجه کنید.

 

سخن پایانی

موتور جستجوی گوگل الگوریتم های زیادی برای رتبه بندی سایت ها دارد که مادام آن ها را به روز رسانی می کند ولی الگوریتم گوگل پاندا را به طور اختصاصی برای پیشگیری از ارتقای سایت هایی با محتوای ضعیف طراحی کرده است. شما می توانید با ارائه محتوای ارزشمند و به درد بخور کاری کنید که نه تنها ازجریمه های پاندای گوگل بی نصیب بمانید، بلکه سایت شما هم به واسطه محتوای کاربر پسند به جایگاه بالایی دست یابد.

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

مهدی قلی پور

من مهدی قلی پور هستم ❤️ عاشق سئو ❤️ اینجام تا دانش و تجربیاتم رو با شما به اشتراک بزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا