سئو

زامبی پیج چیست؟ نحوه شناسایی و تاثیر آن بر سئو سایت

اینکه به شما بگوییم گاهی وب سایت ها از طریق حذف برخی صفحات شان می توانند بازدید بیشتری بگیرند، شاید در ابتدا برای تان عجیب و تا حدی غیر منطقی به نظر برسد، اما باید بدانید زمانی که پای زامبی پیج ها در میان است، هیچ چیز عجیب نخواهد بود! در صورتی که شما هم وب سایت مختص به خودتان را دارید و با وجود رعایت تمامی اصول مربوط به سئو، بازدید چندانی نداشته و در صفحه اول موتورهای جستجو نمایش داده نمی شوید، مشکل کارتان جای دیگریست. یکی از مهم ترین علل بروز همچین مسئله ای وجود زامبی پیج ها خواهد بود که در ادامه این مطلب قرار است به طور مفصل به معرفی این صفحات و نحوه شناسایی آن ها بپردازیم.

آشنایی با زامبی پیج ها

زامبی پیج ها صفحات و محتواهایی بی استفاده هستند که با قرار گرفتن در کنار محتواهای فعال می توانند قدرت آن ها را از بین ببرند. در حقیقت این صفحات به علت ارزش پایینی که دارند، اعتبار کلی وب سایت شما را تحت تاثیر قرار داده و آن را پایین می آورند و در صورتی که برای آن ها فکر چاره نباشید، به سرعت مانع نمایش سایت تان در ابتدای نتایج جستجو خواهند شد. به زبان ساده حذف زامبی پیج ها می تواند دوباره بازدید صفحات را بالا برده و از این طریق به بازیابی جایگاه از دست رفته وب سایت تان کمک کند.

نشانه های اصلی تشخیص زامبی پیج ها

برای آن که بتوانید اینگونه صفحات مخرب را شناسایی کنید، پیش از هر چیز باید به دنبال خصوصیات اصلی آن ها باشید. از اصلی ترین نشانه های زامبی پیج ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

. صفحاتی که محتوای کوتاه یا کمتر از ۳۰۰ کلمه دارند.
. دسته بندی های ایجاد شده برای وبلاگ یا محصولات مختلف سایت که فاقد محتوا هستند.
. لینک های شکسته و یا صفحاتی که خطای ۴۰۴ می دهند.
. صفحاتی با محتوای آموزنده که از نظر سئو و بهینه سازی مشکل دارند.
. صفحاتی که هیچ گونه فروش یا بازدیدی به خودشان اختصاص نداده اند.
. صفحاتی که در مدت ۳ ماه گذشته بازدیدی نداشته و یا به علت سرعت پایین شان برای کاربران خسته کننده هستند.
. صفحاتی که به علت اعتبار کم بازدید چندانی ندارند.
. صفحاتی که محتوای شان حذف شده اما برچسب ها یا تگ های آن همچنان دست نخورده باقی مانده است.

چطور زامبی پیج ها را شناسایی کنیم؟

یکی از بهترین راه های پیش روی شما برای شناسایی بهتر این صفحات، استفاده از ابزار Google Search Console است. این ابزار در واقع به شما کمک می کند که میزان بازدید صفحات مختلف سایت تان را چک کرده و از این طریق متوجه شوید کدام مطالب بازدیدی نداشته و یا با افت بازدید مواجه شده اند. همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، صفحات ۴۰۴ نیز از دسته زامبی پیج ها به شمار می روند و شما برای شناسایی آن ها می توانید از نرم افزاری کاربردی به نام اسکریمینگ فراگ (Screaming frog) نیز کمک بگیرید.

چگونه از ایجاد زامبی پیج ها جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ایجاد زامبی پیج پیشنهاد می کنیم که حتما موارد زیر را رعایت کنید:

. در صورتی که برای موضوع مشخصی بیش از ۳ محصول ندارید، از ایجاد دسته بندی برای آن اجتناب کنید.
. اگر با برچسب ها و نحوه استفاده شان برای سئو سایت آشنایی کافی ندارید، به هیچ عنوان از آن ها در صفحات تان استفاده نکنید.
. استفاده از محتواهای کپی شده را به طور کامل از مسیرتان حذف کنید.
. محتواهایی که قبلا بارگذاری کرده اید را به طور مناسب و مداوم آپدیت کنید.
. حتما به سئوی اصولی محتواهای تان توجه داشته باشید.
. تا حد امکان از بارگذاری محتواهایی که زیر ۳۰۰ کلمه هستند خودداری کنید.
. تا جایی که می توانید سرعت سایت تان را از طریق راهکارهای متفاوتی مانند کم کردن حجم عکس ها و… بهینه کنید.

راه های مقابله با زامبی پیج ها

 راه های مقابله با زامبی پیج ها
در صورتی که زامبی پیج ها راه شان را به وب سایت شما باز کرده باشند، باید به دنبال راهکارهایی باشید که به کمک آن ها بتوانید این صفحات را پس از شناسایی شدن، سریعا حذف کنید. از جمله بهترین روش های ممکن برای مقابله با زامبی پیج می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

. موارد مشکوک و صفحات مخرب را حذف کنید
بدون شک اولین قدم پس از شناسایی زامبی پیج ها، حذف آن هاست. برای این کار باید وارد وب سایت تان شوید و خودتان را برای یک پاکسازی حسابی آماده کنید! تمامی صفحات شامل برچسب های بدون استفاده، مقالات و اخبار تاریخ گذشته، لینک های شکسته، محصولات بدون فروش و محتواهای بدون بازدید از مواردی هستند که باید به دنبال پاک کردن شان باشید.
پیش از هر گونه اقدامی توجه داشته باشید که حذف زامبی پیج ها را نیز باید به صورت اصولی انجام دهید. برای این منظور ابتدا صفحات مورد نظرتان را مشخص کرده و برای آن ها صفحات پشتیبان در نظر بگیرید، با این کار شما قادر خواهید بود تا پیج های حذف شده تان را به مقالات و صفحات مربوط به آن ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱ Redirect) بزنید.

. صفحات را نوایندکس کنید
اگر شما هم با صفحاتی مواجه هستید که در عین پایین بودن اعتبار و نداشتن سئوی مناسب، وجودشان در وب سایت تان ضروریست، روش نوایندکس کردن صفحات مخصوص شما خواهد بود. از جمله این صفحات ضروری می توانیم به پنل کاربری، صفحات خرید، سبد خرید، صفحات تشکر از مخاطب پس از انجام خرید، و.. اشاره کنیم. در حقیقت نوایندکس کردن این پیج ها به شما کمک می کند تا همزمان با حفظ کردن شان، آن ها را از دیدرس گوگل خارج کنید.

. به روزرسانی زامبی پیج ها را در برنامه تان بگذارید
با وجود پیشرفت های تکنولوژی و گذر زمان احتمالا در وب سایت شما نیز مطالب و صفحاتی وجود دارند که به تغییر و به روز رسانی نیاز خواهند داشت. همانطور که پیش از این گفته شد؛ این صفحات نیز از دسته زامبی پیچ ها به شمار می روند که برای مقابله با آن ها باید به فکر آپدیت مطالب تان باشید. بنابراین به زبان ساده تر می توان گفت که شما از طریق به روز رسانی محتواهای متنی و یا آپدیت پادکست ها، تصاویر، ویدیوها و.. می توانید صفحات مورد نظر را تکمیل کرده و آن ها را اصلاح کنید.

کلام پایانی
ما در این مقاله تلاش کردیم تا تعریف کاملی از زامبی پیج، نشانه های اصلی و همچنین بهترین راه های مقابله با آن را برای تان توضیح دهیم تا در صورت بروز این مشکل بتوانید به راحتی آن را رفع کنید. همواره به خاطر داشته باشید که تولید محتواهای اصولی، باکیفیت و سئو شده نه تنها به اعتبار پیج تان کمک می کند، بلکه شما را از مشکلاتی همچون زامبی پیج ها نیز در امان نگه خواهد داشت. در نهایت امیدواریم که از نکات گفته شده در این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

مهدی قلی پور

من مهدی قلی پور هستم ❤️ عاشق سئو ❤️ اینجام تا دانش و تجربیاتم رو با شما به اشتراک بزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا