سئو

آموزش افزونه یوست سئو

۴.۹
(۱۵)

فرض کنید شما یک وب سایت را راه اندازی کرده اید ولی اطلاعات کمی در مورد سئو دارید. با این حال، قبلاً درباره افزونه یوست سئو شنیده اید و می دانید که ابزاری عالی برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجویی نظیر گوگل، بینگ و یاندکس (Yandex) است. به همین دلیل افزونه یوست سئو را نصب می کنید، ولی بعد از آن نمی دانید با آن چه باید بکنید زیرا از عملکرد این افزونه چیزی نمی دانید.

در واقع برای این که صفحات شما در موتور جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو بتواند از جایگاه برتری برخوردار باشد، باید بدانید چگونه با افزونه یوست سئو کار کنید برای همین تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله  به آموزش افزونه یوست سئو بپردازیم و راهنمایی های لازم را برای استفاده از این افزونه و سئوی محتوا ارائه دهیم.

واژه سئو یا SEO  مخفف عبارت Search Engine Optimization است و به معنای بهینه سازی صفحات وب برای دستیابی به جایگاه برتر در نتایج جستجوی گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر است. اگر برای کسب و کار خود وب ‌سایتی را تدارک دیده اید و می‌خواهید مخاطبان بیشتری را به آن جذب کنید، حتماً سئو باید بخشی از استراتژی بازاریابی شما باشد.

افزونه یوست سئو، با لحاظ کردن موارد فنی سایت شما و هم چنین با ارائه بازخورد درخصوص محتوای ارائه شده می تواند در خصوص بهینه سازی سایت شما کمک کننده باشد.

در این مقاله فرض ما بر این است که شما افزونه یوست سئو را دانلود و نصب کرده اید. هم چنین لازم به ذکر است که در این راهنمای آموزشی به موارد مهمی اشاره کرده ایم که حتماً باید از آن ها استفاده کنید.

برای این که عملکرد افزونه یوست سئو را بهتر درک کنید، در ادامه به برخی از کارهایی که این افزونه انجام می دهد، اشاره می کنیم:

  • داده های هدفمند را به موتور جستجوی گوگل ارائه می دهد و کمک می کند تا گوگل درک بهتری از این اطلاعات داشته باشد.
  • یک نقشه سایت XML ایجاد می کند تا موتورهای جستجو از آن برای یافتن و فهرست بندی تمام صفحات شما استفاده کنند.
  • افزونه یوست سئو پریمیوم، با ایجاد تغییر مسیرهای خودکار هنگام جا به جایی یا حذف محتوا، از به وجود آمدن صفحات خالی و بن بست در سایت شما پیشگیری می کند.

 یوست سئو برای ربات های موتورهای جستجو فرش قرمز را پهن می کند و به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را به سادگی بیابد و آن را درک کند.

یوست سئو را بیشتر با چراغهای سبز، نارنجی و قرمزش می شناسند یعنی همان گزینه هایی که به شما می گوید در محتوای منتشر شده توسط شما تا چه میزان اصول سئو رعایت شده است.

در صورتی که می خواهید یک پست یا مقاله را به طور کامل بهینه کنید، بهتر است مراحلی را که در این چک لیست توضیح داده شده است دنبال کنید.

کلمه کلیدی

اولین فیلد در نوار یوست سئو، فیلد کلمه کلیدی است.

فیلد کلمه کلیدی در افزونه یوست

هم چنین می توانید آن را در زیر پست منتشر شده خود و در زبانه SEO پیدا کنید.

در این قسمت می ‌توانید عبارتی را که می ‌خواهید این پست یا صفحه خاص به وسیله آن، در موتورهای جستجو رتبه‌ بندی شود، وارد کنید. شما هر وقت که بخواهید، می توانید این عبارت را در این فیلد وارد کنید ولی بهتر است آن را به محض قرار دادن پست اضافه کنید تا تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید.

شما می توانید عبارت کلیدی مورد نظر را پست به پست انتخاب کنید، اما اگر می خواهید در رتبه بندی گوگل جایگاه برتری به دست آورید، بهتر است از همان ابتدا در خصوص کلمات کلیدی تحقیق کنید. ما  در سایت “سئو استاد” یک مقاله خوب در مورد تحقیق کلمات کلیدی داریم که در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

افزونه یوست سئو پریمیوم به شما کمک میکند تا عبارات کلیدی و مترادف های مرتبط را نیز مشخص کنید و در صورتی که بخواهید جایگاه سئو خود را ارتقا دهید، برای شما یک فرصت عالی محسوب می شود.

امروزه برای کسب رتبه بالا در نتایج موتور جستجوی گوگل، باید محتوای کاربر محور و با کیفیت ارائه دهید و از آنجایی که گوگل در این زمینه هوشمندتر شده است، افزونه یوست سئو پریمیوم تغییرات عبارت کلیدی شما را تشخیص می دهد و به شما کمک می کند محتوای طبیعی و کاربر پسند بنویسید.

تجزیه و تحلیل سئو

زبانه تجزیه و تحلیل سئو درست در زیر گزینه کلمه کلیدی واقع شده است. معمولاً بهتر است که پس از تأیید اولین محتوای خود، این فیلد را پر کنید. این گزینه با استفاده از چراغهای هایی به رنگ نارنجی یا سبز، میزان موفقیت محتوای شما را نشان می دهد. در واقع این گزینه، برخی موارد را به طور خودکار در محتوای شما مورد بررسی قرار می دهد و شما با استفاده از آن می توانید دریابید که در چه زمینه هایی توانسته اید محتوایی موفقیت آمیز تولید کنید و در چه مواردی هنوز باید تلاش بیشتری داشته باشید.

تجزیه و تحلیل سئو در افزونه یوست

در صورتی که چراغ های های نتیجه، در این قسمت به رنگ سبز بودند، به این معنی است که شما محتوای خوبی  تولید کرده اید، ولی اگر این چراغ ها ها به رنگ نارنجی یا قرمز بودند، می توانید با توجه به توضیحاتی که در کنار هر کدام از چراغ ها ها آمده است، محتوای خود را بهینه کنید.

البته نیازی نیست تمام چراغ های این بخش به نشان موفقیت آمیز بودن محتوای شما به رنگ سبز باشند و تنها اگر بیشتر آن ها به این رنگ باشند کافی است. به این ترتیب فیلد تجزیه و تحلیل سئو به شما کمک می کند تا محتوایی خوانا و قابل درک برای مخاطبان خود تهیه کنید. هم چنین این بخش برای اکثر زبان های زنده دنیا فعال و کاربردی است.

پس از بررسی میزان خوانایی محتوای تولید شده ، زمان آن رسیده است که از رعایت اصول سئو در متن خود مطمئن شوید. در واقع این گزینه به شما می گوید که محتوای منتشر شده تا چه حدی بهینه سازی شده است و آیا می تواند با استفاده از عبارت کلیدی رتبه بندی شود یا خیر. به عنوان مثال، میزان استفاده از عبارت کلیدی در متن را مورد بررسی قرار می دهد و به استفاده از آن در عنوان محتوا، توضیحات متا، تصاویر و عنوان ‌های فرعی محتوای شما توجه می کند. علاوه بر این، سایر جنبه‌ های سئوی محتوای شما را که به عبارت کلیدی مرتبط نیستند، بررسی می‌کند، به عنوان مثال، در وب‌ سایت شما به دنبال پیوندهای داخلی به مقالات دیگر می گردد.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا در قسمت تجزیه تحلیل سئو یا همان SEO analysis چراغ ها ها باید به رنگ سبز باشند؟

پاسخ به این پرسش منفی است؛ در واقع لازم نیست همه چیز در بهترین حالت خود باشد تا بتوانید جایگاه برتری را در موتور جستجوی گوگل به دست بیاورید.

هر چند که ممکن است پیروی از یک دستور خاص برای رسیدن به چراغ های تأیید کننده سبزرنگ اغوا کننده باشد ولی برای داشتن یک سئو کارآمد کافی نیست و تحقیق درباره کلمات کلیدی مناسب و ساختار سایت همیشه به این مورد ارجحیت دارد.

پیش نمایش گوگل

افزونه یوست سئو علاوه بر تجزیه و تحلیل محتوای شما، یک بخش پیش نمایش گوگل یا Google preview  هم دارد که در زیر پست شما در زبانه SEO  میتوانید آن را پیدا کنید.

پیش نمایش گوگل در افزونه یوست

Google preview به شما نشان می دهد که افزونه یوست، وب سایت شما را چگونه به گوگل و سایر موتورهای جستجو نشان می دهد.  به عبارت دیگر، این گزینه به شما می گوید که سایت شما چگونه می تواند در نتایج جستجو ظاهر شود.

در بخش پیش نمایش گوگل یا همان Google preview ، می توانید عنوان سئو و توضیحات متا را مشخص کنید، بنابراین سعی کنید برای محتوای خود یک عنوان و توضیحات متای مناسب و گویا بنویسید تا به خوبی نشان دهنده محتویات پست شما باشد.  با این کار به مخاطبان این فرصت داده می شود تا متوجه شوند که آنچه را به دنبال آن هستند در سایت شما پیدا خواهند کرد و ترغیب می شوند تا از صفحه شما بازدید کنند. هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل توضیحات متای شما را در صفحات نتایج نمایش دهد؛ اما اگر توضیحات متایی که در این قسمت اضافه می کنید مناسب باشند، احتمال استفاده از آن افزایش خواهید یافت.

عنوان سئو و توضیحات متا در افزونه یوآست سئو

گزینه های دیگر موجود در افزونه یوست سئو

همان طور که قبلا گفته شد، استفاده از افزونه یوست سئو حداقل کاری است که باید پیش از انتشار یک صفحه یا پست انجام دهید. هم چنین در نوار کناری یوست سئو گزینه های دیگری هم وجود دارند، مانند پیش ‌نمایش ‌در شبکه های اجتماعی (Social Previews) ، اسکیما (Schema) و … . بد نیست که به این گزینه ها هم توجه داشته باشید زیرا به کمک آن ها می توانند سئو محتوا خود را به شکل بهتری انجام دهید.

نحوه نمایش محتوا در شبکه های اجتماعی با کمک افزونه یوست سئو

کمی پیشرفته تر: داشبورد یوست سئو

البته کارکرد یوست سئو بیش از این هاست. شما می توانید به بسیاری از تنظیمات افزونه در داشبورد Yoast دسترسی داشته باشید و آن ها را تغییر دهید هر چند که معمولا نیازی به تغییر هیچ کدام از تنظیمات نیست.  به خصوص اگر در زمینه سئو تازه کار هستید، بهتر است که به تنظیماتی که به صورت پیش فرض وجود دارد، دست نزنید.

تنظیمات افزونه یوآست سئو

سخن پایانی

استفاده از افزونه یوست سئو حداقل کاری است که باید پیش از انتشار یک صفحه یا پست انجام دهید. این افزونه با امکاناتی که دارد، به شما کمک می کند تا محتوای بهینه تری را ارائه کنید. البته برای به دست آوردن جایگاه برتر در نتایج موتور جستجوی گوگل، تنها استفاده از افزونه یوست کافی نیست.

ممنون از همراهی تون.

مقاله های سایت سئواستاد توسط تولیدکنندگان حرفه ای محتوا تهیه شده و پس از تکمیل آن توسط اینجانب مهدی قلی پور در سایت قرار داده می شود.

امتیاز شما به این مقاله؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۴.۹ / ۵. تعداد رای: ۱۵

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

مهدی قلی پور

فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیر سایت سئو استاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا